Newsroom

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden op onze wegen gevoelig gedaald in de eerste 6 maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2016: - 13%.  

Barometer eerste semester 2017 (pdf, 2.5M)

Beste lezer,

Trots stel ik u Vias institute voor, de organisatie die na 30 jaar de rol van het BIVV overneemt. Deze naamsverandering is het sluitstuk van een proces dat we zes jaar geleden hebben ingezet.

06-09-2017

Monitor

Het project MONITOR, een samenwerking tussen Vias institute en de FOD Mobiliteit, brengt het mobiliteits­- en verkeersveiligheidsgedrag van meer dan 30.000 Belgen in kaart

Ons land kent heel wat problemen op het vlak van mobiliteit. Er vallen nog altijd te veel dodelijke slachtoffers op onze wegen. Met 30 jaar expertise en ervaring in verkeersveiligheid, kan Vias institute in de toekomst bijdragen aan nieuwe oplossingen.

Veiligheid was altijd een topprioriteit van deze regering. Die focus is nog sterker geworden door de aanslagen en de terreurdreiging de jongste jaren. Sindsdien hebben we enorm in veiligheid geïnvesteerd, onder meer op het vlak van technologie.

Op woensdag 13 september 2017 ondertekenen Vias institute en de Nederlandse Stichting ‘Dutch Institute for Technology, Safety & Security’ een samenwerkingsovereenkomst om een duurzame kennisuitwisseling inzake veiligheid te verzekeren.

Fietsen in Brussel is de laatste jaren steeds populairder geworden. Zo is het aantal fietsers met 30% gestegen tussen 2015 en 2016. Het aantal ongevallen is in die periode ook gestegen, maar in mindere mate (+19)%.  Het BIVV stelde daarom vandaag in het Brussels…

Persbericht (pdf, 373.2K)

De Tour de France die langs komt in ons land, is het ideale moment om een aantal hoffelijkheidsregels tussen automobilisten en fietsers op te frissen. Dat vinden het BIVV, de Federale minister van Mobiliteit François Bellot, GRACQ en de stad Verviers. De…

Sommige mensen gebruiken technische middelen om het gevaar van vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan. Deze slaapdetectiesystemen zijn echter niet efficiën. Een studie van het BIVV toont aan dat slechts 15% van de signalen als correct beschouwd worden.

Nieuwe voortbewegingstoestellen: een echte hype, maar niet zonder risico. Een hoverboard is het moeilijkst om te gebruiken: 7% van de gebruikers loopt verwondingen op. Gebruikers van voortbewegingstoestellen rijden wekelijks tussen de 50 en 90 km met hun toestel en…

Persbericht (pdf, 264.1K)Lees de volledige studie (pdf, 3.9M)