Federale Wegpolitie schakelt drones van Vias institute in voor vaststellingen verkeersongeval

Drones brengen ongevalsscène sneller en nog scherper in beeld

Twee hypermoderne drones van Vias institute zullen door de Federale Wegpolitie gebruikt mogen worden na ongevallen op de autosnelwegen. Deze drones zorgen ervoor dat na een ongeval sneller de ongevalsscène in kaart kan gebracht worden.  Zo kan de snelweg sneller vrijgemaakt worden en zullen files vlugger oplossen. Bovendien worden er een aantal extra ongevallen in beide rijrichtingen vermeden.

Fotogrammetrie 

Sinds 1 Januari 2010 is een verkeersongevallenteam ‘fotogrammetrie’ actief binnen de Federale Wegpolitie Antwerpen. Deze gespecialiseerde ploeg wordt sindsdien geregeld ingezet bij het vaststellen van zware verkeersongevallen op het autosnelwegennet binnen de provincie Antwerpen en uitzonderlijk ook daarbuiten. Ze maken hierbij gebruik van 2D en sinds kort ook 3D-fotogrammetrie.

Het gebruik van de fotogrammetrie heeft volgende hoofddoelstellingen:

  • snellere afhandeling van politionele vaststellingen bij verkeersongevallen.
  • kwalitatief hoogstaande vaststellingen waarbij de posities van voertuigen en sporen minutieus en centimeternauwkeurig worden vastgelegd. Hierdoor worden de vaststellingen ten allen tijde controleerbaar en reproduceerbaar.

Van 2D fotogrammetrie naar 3D fotogrammetrie

Het gebruik van 2D-fotogrammetrie was destijds revolutionair maar is enkel mogelijk op plaatsen waar er geen grote hoogteverschillen zijn.  Dat komt omdat 2D-fotogrammetrie geen rekening houdt met de derde dimensie, namelijk de hoogte. Aangezien de meeste sporen van verkeersongevallen zich op de rijbaan bevinden (plat vlak), vormt dat meestal geen probleem. Wanneer er wel een hoogteverschil is wordt er, bij 2D-fotogrametrie, gebruik gemaakt van een speciaal meettoestel (“totalstation”) om sporen op te meten maar een volledige fotogrammetrische uitwerking is dan niet mogelijk. Door echter gebruik te maken van 3D-fotogrammetrie kan dit ook perfect gemeten worden.

Het gebruik van 3D-fotogrammetrie geeft aan de politie volgende voordelen:

  • vaststellingen met behulp van fotogrammetrie buiten de rijbaan worden mogelijk.
  • het nemen van foto’s fotogrammetrie wordt mogelijk zonder takeling van voertuigen.
  • men dient geen meetpunten meer te plaatsen (snelheidswinst op terrein).
  • men dient geen enkele meting op het terrein meer uit te voeren aangezien we werken met een gekende vaste referentiemaat (snelheidswinst op terrein).
  • verdere verwerking van de vaststellingen op bureel gaan veel sneller gezien automatisatie van sommige processen.

Waarom zijn drones nodig? 

Gezien grote ongevalsites op autosnelwegen vaak een oppervlakte bestrijken van honderden meters en de verwerking via 3D-fotogrammetrie meerdere foto’s vereist, is het noodzakelijk om te gaan werken vanuit vogelperspectief.

Om een ongeval vast te leggen is er maar éénmalig de kans om dit vast te leggen. Na het ruimen van de brokstukken en takelen van de voertuigen is alle essentiële informatie weg. Daarnaast is er de wil om de autosnelweg zo snel mogelijk vrij te geven, niet in het minst om verdere ongevallen te vermijden die zich zowel in de staart van een file als in de tegenovergestelde richting voordoen. Maar ook de economische en ecologische schade die opgelopen wordt tijdens lange wachttijden noodzaakt een snelle afhandeling. Het gebruik van een “drone” is hiervoor zeer geschikt en de politie stelt vast dat 3D-fotogrammetrie quasi standaard wordt gebruikt in combinatie met een “drone”.

Door gebruik te maken van “drones” kunnen de politie,  eens ter plaatse, onmiddellijk in enkele luttele minuten de hele site overvliegen en alles vastleggen zonder enige verdere meting te moeten uitvoeren.
Bovendien moeten ze ook niet langer wachten totdat alle voertuigen zijn getakeld en kunnen ze in 1 keer ook alle sporen buiten de rijbaan vastleggen. Met de drone en 3D-fotogrammetrie kunnen we in vele gevallen de tijd die nodig is om de hele ongevalssite vast te leggen halveren ten opzichte van 2D.

Mocht het gebruik van de drone volgens voormelde inzetprincipes niet mogelijk zijn (bv. slechte weersomstandigheden, lage tunnels, technisch defect,…), dan kan men nog steeds terugvallen op de klassieke werkwijze door bijvoorbeeld de inzet van het voertuig fotogrammetrie met de camera op een uitschuifbare mast.

Drones ook hulpmiddel bij diepte-onderzoek

Om een goed begrip te hebben van hoe ongevallen werkelijk tot stand komen en vooral hoe ze vermeden kunnen worden, is het in de toekomst echter onontbeerlijk om ook op diepte-onderzoek in te zetten.  Ook daarbij kunnen drones relevante en nauwkeurige informatie over de ongevalsscène opleveren. Vias institute heeft in de loop der jaren al expertise uitgebouwd rond diepte-onderzoek. Zo gingen onderzoekers van Vias institute mee op het terrein in Frankrijk, en volgen ze de praktijk en ontwikkelingen in gidsland Duitsland. Daar wordt al jaren aan diepte-onderzoek gedaan wordt.  Daarnaast zit Vias institute in het internationaal consortium IGLAD dat kennis en data rond diepte-onderzoek internationaal verzamelt. Er is momenteel in België nog geen wet op accidentologie. Vias institute hoopt dat daar snel verandering in komt, zodat diepte-onderzoek snel in de praktijk kan uitgevoerd worden.

Download het persbericht

Onze hypermoderne drones helpen de politie om de ongevalsscène sneller en nog scherper in kaart te brengen.  Daardoor worden de files na een ongeval korter en worden ongevallen vermeden. Hoewel ze nu gebruikt zullen worden voor incidentmanagement kunnen deze drones ook nuttig zijn bij diepte-onderzoek van ongevallen. Er is momenteel een lacune op wetgevend vlak rond ‘accidentologie’. We hopen dat daar snel een oplossing voor komt.  Want door het uitvoeren van diepte-onderzoek en het begrijpen van de werkelijke oorzaak van ongevallen, kunnen nog verdere stappen gezet worden naar een veiliger verkeer voor ons allen

Karin Genoe, CEO Vias institute

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.