Vias institute neemt deel aan verschillende Europese netwerken.

E-Survey of Road user’ Attitudes (ESRA)

Het ESRA project (E-Survey of Road user’ Attitudes) is een gezamenlijk initiatief van onderzoekscentra en verkeersveiligheidsinstituten in 38 landen. Het doel van dit netwerk is om vergelijkbare (inter)nationale gegevens te verzamelen over de meningen, attitudes en het gedrag van weggebruikers met betrekking tot verkeersveiligheid en mobiliteit. De netwerkactiviteiten vertrekken van gegevens in een uitgebreide enquête. ESRA wordt gecoördineerd door Vias institute.

De volgende editie van het internationale ESRA-onderzoek is gepland voor 2018.

European Transport Safety Council (ETSC)

ETSC is een onafhankelijk non-profit organisatie in Brussel die zich inzet voor het verminderen van het aantal verkeersdoden en gewonden in Europa.

ETSC werd opgericht in 1993 en geeft sindsdien onpartijdig advies rond verkeersveiligheid aan de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten. Het behoudt zijn onafhankelijkheid door financiering uit verschillende bronnen, waaronder lidmaatschappen, de Europese Commissie en steun van de publieke en private sector voor verschillende activiteiten.

Forum of European Road Safety Research Institutes (FERSI)

Het Forum of European Road Safety Research Institutes (FERSI) is een non-profit organisatie die onderzoeksorganisaties verenigt uit 21 Europese landen. Het gaat om instituten die een mandaat hebben van hun regeringen om pre-normatief verkeersveiligheidsonderzoek uit te voeren. Ze geven ook advies aan nationale en Europese autoriteiten op gebied van verkeersveiligheid.

International Traffic Safety Data and Analysis Group (IRTAD) / International Transport Forum (ITF)

IRTAD (International Traffic Safety Data and Analysis Group) is een internationale publieke organisatie die gegevens over verkeersveiligheid uit tientallen landen verzamelt en vergelijkt. IRTAD maakt deel uit van het International Transport Forum dat gelieerd is aan de OESO.

 

Initiative for the GLobal harmonization of Accident Data (IGLAD)

IGLAD werd in 2010 op initiatief van de Europese autofabrikanten opgestart en is een initiatief voor het samenbrengen van wereldwijde gefundeerde verkeersongevallendata ter bevordering van de verkeersveiligheid en de veiligheid van voertuigen. Het is een database met gegevens over ongevallen op basis van een gestandaardiseerd dataschema waardoor de datasets uit verschillende landen met elkaar vergeleken kunnen worden. Jaarlijks breidt de database uit met ongeveer 800 cases.

Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE)

De ‘Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement’ (CORTE) brengt nationale transportinstellingen uit EU- en niet-EU-landen samen die een verantwoordelijkheid dragen op het gebied van wegvervoer en verkeersveiligheid. De nationale autoriteiten binnen CORTE werken samen met transportverenigingen en de transportsector. Het doel van de vereniging is het stimuleren, bevorderen en bijdragen tot de ontwikkeling en uitvoering van een beleid voor wegvervoer en verkeersveiligheid in Europa en op internationaal niveau.

 

World Road Association-PIARC

De World Road Association-PIARC werd opgericht in 1909. Het brengt de wegadministraties van 121 overheden samen en heeft leden -particulieren, bedrijven, overheden en organisaties- in meer dan 140 landen.

International Cooperation on Theories and Concepts in Traffic Safety (ICTCT)

ICTCT is een vereniging die is ontwikkeld uit een internationale werkgroep van veiligheidsexperts met als doel gevaarlijke situaties in het wegverkeer te identificeren en te analyseren op basis van andere criteria dan eerdere ongevallen, analoog aan de methoden voor luchtvaart- en industriële veiligheid.

Traffic Psychology International (TPI)

Traffic Psychology International (TPI) is een forum van verkeersexperts die samenwerken om weggebruikers te ondersteunen bij hun individueel verkeersgedrag.

United Nations Road Safety Collaboration (UNRSC)

In april 2004 heeft de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties naar aanleiding van resolutie A / RES 58/289 rond "de verbetering van de mondiale verkeersveiligheid" de WHO uitgenodigd. Ze werken hierbij nauw samen met de regionale commissies van de Verenigde Naties, om op te treden als coördinator rond verkeersveiligheidsproblemen binnen het systeem van de Verenigde Naties . De World Health Assembly aanvaardde deze uitnodiging in mei 2004 en richtte vervolgens de ‘United Nations Road Safety Collaboration' (UNRSC) op, die halfjaarlijkse vergaderingen houdt om de mondiale verkeersveiligheidsproblemen te bespreken.

Réseau RUES

Het netwerk Réseau RUES, is een Franstalig netwerk dat streeft naar een aangename en veilige stedelijke mobiliteit en bestaat uit verenigingen en organisaties uit België, Frankrijk, Luxemburg, Quebec en Frans-Zwitserland.

Community database on Accidents on the Roads in Europe (CARE)

CARE is een database die gestandaardiseerde ongevalsgegevens bevat uit de landen van de Europese Unie. De CARE expert group bestaat uit data experts die nationale ongevalsgegevens aanleveren en/of de Europese ongevalsgegevens analyseren.

HUMANIST

HUMANIST is een vereniging van onderzoeksorganisaties en is opgericht in 2007 in Lyon. Ze bestaat uit universiteiten, onderzoeksintellingen en onderzoeksintensieve bedrijven. HUMANIST heeft als doel een Virtueel Centrum van Uitmuntendheid te zijn in 4 gebieden:

  • HMI – Human Machine Interaction
  • Menselijk gedrag in Verkeer
  • ITS – Intelligente transportsystemen
  • Voertuigautomatisering

Haar leden zijn actief in deze gebieden en de interactie ertussen.