In 1995 voerde het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zijn eerste BOB-eindejaarscampagne. Tweeëntwintig jaar later is BOB uitgegroeid tot een internationaal merkicoon en ‘best practice’ bij uitstek op het vlak van sensibilisering rond rijden onder invloed.

Van een jaarlijks terugkerende campagne tijdens de eindejaarsfeesten over een tweejaarlijkse campagne in de winter en zomer tot een streven naar permanente sensibilisatie het hele jaar, BOB levert jaar na jaar betere resultaten af. Niet in het minst dankzij de succesvolle samenwerking met de politie.

Een van de basisprincipes van de BOB-campagnes is de integratie van een preventieve met een repressieve aanpak, of van het luik sensibiliseren met het luik politiecontroles. Het uitgangspunt hiervoor is dat een verhoogde subjectieve en objectieve ‘pakkans’ leidt tot een daling van het aantal bestuurders dat onder invloed van alcohol rijdt.

Maar aan de basis van het BOB-succes ligt natuurlijk BOB zelf. Samen met de Belgische Brouwers ontwikkelde het Vias Institute (destijds het BIVV) meer dan twintig jaar geleden het internationaal gewaardeerde BOB-concept. In zijn oorspronkelijke betekenis staat bob voor ‘de persoon die niet drinkt als hij moet rijden’. Hij of zij verpersoonlijkt de aangeduide bestuurder die nuchter blijft om de personen die met hem meerijden veilig thuis te brengen. Het BOB-concept stelt de positieve waardering van het gewenste gedrag voorop. Hieruit vloeit het symbool van de bobcampagnes: de BOB-sleutelhanger voor wie negatief blaast. De daarop aansluitende communicatieaanpak is positief en niet-belerend.

Doorheen de jaren worden er extra accenten aan de campagne toegevoegd. Zo wordt ook de aandacht gevestigd op het feit dat je best voor het feesten je terugrit organiseert.

Deze uitbreiding van het BOB-concept heeft het partnernetwerk gevoelig vergroot. Zo zijn niet alleen meer de Belgische Brouwers en Assuralia, de Beroepsvereniging van Verzekeringsondernemingen, de stille krachten achter de BOB-sensibiliseringscampagnes. Ook de sectororganisaties voor de horeca, de taximaatschappijen en de openbaarvervoersmaatschappijen zijn nu belangrijke partners om de BOB-boodschap uit te dragen via een brede waaier van communicatiekanalen.

Met de regionalisatie van sommige bevoegdheden inzake verkeersveiligheid kreeg het oude BIVV er onmisbare partners bij. Samen met het Brussels Hoofdstedelijk, het Vlaams en het Waals Gewest realiseert nu ook Vias institute BOB-sensibiliseringscampagnes die inspelen op zowel federale als regionale noden op het vlak van sensibilisering rond rijden onder invloed van alcohol. Vias institute zal hiervoor nauw blijven samenwerken met lokale actoren die zich inzetten voor het stedelijke en gemeentelijke preventiebeleid.