Volgens cijfers van de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden in de eerste 9 maanden van dit jaar met 5% gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er vielen 16 doden minder over deze periode dan een jaar eerder. Nooit eerder waren er minder dodelijke verkeerslachtoffers. Daarentegen is het aantal letselongevallen wel lichtjes gestegen (+0,6%). Bij de motorrijders in Wallonië en de fietsers in Vlaanderen noteerden we wel een forse stijging van het aantal dodelijke slachtoffers.

Op nationaal niveau daalt het aantal verkeersdoden

Tijdens de eerste 9 maanden van het jaar is het aantal doden ter plaatse1 met 5% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Er vielen nog 333 doden ter plaatse tegenover 349 vorig jaar. Nooit eerder waren er minder verkeersdoden tijdens deze periode van het jaar. Er waren bijna 2 keer minder dodelijke slachtoffers dan 10 jaar geleden toen er nog 648 mensen omkwamen.

Het aantal gewonden liep slechts lichtjes terug (van 35.818 naar 35.725 ofwel -0,3%). Daarentegen is het aantal ongevallen waarbij iemand gewond raakte of stierf terug lichtjes gestegen (van 27.963 naar 28.131, ofwel +0,6%).

Evolutie 2017-2018 van het aantal letselongevallen tijdens de eerste 9 maanden

 

 

9 eerste maanden 2017

 

9 eerste maanden 2018

Evolutie 2017-2018

(absolute cijfers)

Evolutie 2017-2018

%

Letselongevallen

27.963

28.131

+168

+0,6%

Totaal aantal slachtoffers

36.167

36.058

-109

-0,3%

Doden ter plaatse

349

333

-16

-4,6%

Gewonden

35.818

35.725

-93

-0,3%

                              Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Lichte stijging in Vlaanderen van het aantal doden, stevige daling in Wallonië

Het aantal verkeersdoden is stevig gedaald in Wallonië (-10%), maar licht gestegen in Vlaanderen (+1%). In totaal zijn er 160 doden ter plaatse gevallen in Wallonië en 164 in Vlaanderen. In de eerste 9 maanden van 2018 zijn er in Brussel 9 personen om het leven gekomen, ten opzichte van 10 in dezelfde periode vorig jaar. 

Ook het aantal letselongevallen is lichtjes gestegen in Vlaanderen (van 17.157 naar 17.387, ofwel +1,3%). Het aantal ongevallen is daarentegen lichtjes gedaald in Wallonië (van 8.053 naar 7.992 ongevallen, ofwel -0,8%) en gestagneerd in Brussel (van 2.753 naar 2.752). 

Grote daling verkeersdoden in Antwerpen, forse stijging in Limburg

Tussen de verschillende provincies zijn er grote verschillen in de tendensen. Het aantal verkeersdoden daalde zeer sterk in Antwerpen (-24 doden). Nooit eerder vielen daar minder verkeersdoden. In de andere provincies steeg het aantal verkeersdoden. In Limburg was de stijging het grootst (+14 doden).

Het aantal letselongevallen vertoont ook wisselende tendensen. In Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen was er een lichte daling van ongeveer 2%. In Antwerpen daarentegen steeg het aantal letselongevallen met meer dan 4% en in Limburg zelfs met bijna 10%!

Tendensen volgens het type weggebruiker

Een dodelijke zomer voor de tweewielers

Op nationaal niveau is het aantal verkeersdoden gestegen bij de fietsers (van 33 naar 40 doden) en bij de motorrijders (van 51 naar 57 doden). De stijging van het aantal dodelijke slachtoffers bij de fietsers doet zich vooral voor in Vlaanderen, bij de motorrijders zien we dat de stijging van het aantal doden zich enkel in Wallonië voordoet. De weersomstandigheden, met een zomer met veel zonnige dagen en weinig neerslag, hebben zeker hun rol gespeeld in deze tendensen. Het aantal verkeersdoden is ook gestegen in ongevallen met een vrachtwagen (van 67 naar 74 doden). Daarentegen is het aantal dodelijke slachtoffers gedaald bij de auto-inzittenden (van 173 naar 156).

Stijging van het aantal ongevallen met fietsers.

Het aantal letselongevallen stijgt nationaal voor de fietsers (+7%), de bromfietsers (+3%), de voetgangers (+1%) en de bestelwagens (+1%). Vlaanderen volgt voor zowel de fietsers (+7%), de bromfietsers (+5%) en de voetgangers (+1%) deze trend.

 Aanzienlijke daling van het aantal doden bij de jonge automobilisten.

De laatste 10 jaar is het aantal ongevallen waarbij een jonge autobestuurder betrokken is voortdurend gedaald. Tussen 2009 en 2018 gaat het over een daling met 40%! Ook het aantal jongeren dat in die ongevallen om het leven kwam daalde fors. Er vielen nu nog 37 doden, nooit eerder waren er dat minder. 

Aantal doden bij de senioren is gestegen.

Het aantal senioren (van 65 jaar en ouder) dat stierf in een ongeval is gestegen (van 67 naar 76). Het is het tweede jaar op rij dat er een stijging is van de verkeersdoden in deze categorie. Vooral in ongevallen met senioren en vrachtwagens zien we een opvallende stijging met 15 doden (van 8 naar 23).

Conclusie

Op nationaal vlak toont deze barometer voor de eerste 9 maanden van dit jaar een gematigd positieve tendens ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor het 7e opeenvolgende jaar daalt het aantal verkeersdoden. Daar staat tegenover dat het aantal letselongevallen lichtjes stijgt (+0,6%). De zomer is echter wel zeer dodelijk geweest voor fietsers in Vlaanderen en motorrijders in Wallonië. Het abnormaal aantal zonnige dagen heeft daarin zeker zijn rol gespeeld.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot: ‘Ondanks het mooie weer deze zomer is er een daling van het aantal verkeersdoden op onze wegen tijdens de eerste 9 maanden van het jaar. Er waren nooit eerder minder verkeersdoden. Toch is deze daling te zwak om de doelstelling van 420 verkeersdoden tegen 2020 te bereiken. De eerste veroordelingen tot een alcoholslot zijn wel recent uitgesproken en er zullen er in de toekomst nog volgen. Het zal ons helpen in de strijd tegen alcohol achter het stuur. Andere maatregelen tegen recidive zullen in de toekomst ook hun vruchten moeten afwerpen.’

De volledige barometer kan je terugvinden op http://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer