Volgens de cijfers van de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden nationaal met 7% gedaald in 2018 ten opzichte van 2017. Er waren 35 verkeersdoden minder dan een jaar eerder. Nooit eerder was het aantal verkeersdoden lager. Toch zijn er enkele onrustwekkende tendensen zoals een stijging van het aantal doden bij de senioren, net zoals voor motorrijders en fietsers. Ook het aantal fietsongevallen steeg in elke regio. Ondanks de globale daling van het aantal verkeersdoden zal het vooropgesteld doel van maximum 420 verkeersdoden tegen 2020 niet gehaald worden. Daarom wordt begin volgend jaar een nieuwe Staten-Generaal georganiseerd om nieuwe maatregelen te nemen.

Daling van het aantal verkeersdoden op nationaal vlak

Vorig jaar is het aantal doden ter plaatse met 7,4% gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (ofwel 440 doden ter plaatse t.o.v. 475). Nooit eerder vielen er minder dodelijke verkeersslachtoffers op onze Belgische wegen. Op 10 jaar tijd gaat het zelfs over bijna een halvering (847 doden ter plaatse in 2009). Bij het aantal doden ter plaatse moeten nog wel de personen toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun verwondingen overlijden om het totale aantal verkeersdoden te kennen. Volgens schattingen van Vias institute zal het totale aantal verkeersdoden op ongeveer 590 uitkomen in 2018 (ten opzichte van 615 in 2017).

De tendens is voor andere parameters minder gunstig. Zowel het aantal gewonden (van 48.314 naar 48.541, ofwel +0,5%) als het aantal ongevallen (van 37.798 naar 38.197, +1,1%) stijgt lichtjes. In de 3 voorgaande jaren was er nochtans wel een daling van het aantal ongevallen.

 

 

2017

 

2018

Evolutie 2017-2018

 (absolute aantallen)

Evolutie 2017-2018

%

Letselongevallen

37.798

38.197

+399

+ 1,1%

Totaal aantal slachtoffers

48.789

48.981

+ 192

+ 0,4%

Doden ter plaatse

475

440

- 35

- 7,4%

Gewonden

48.314

48.541

+ 227

+ 0,5%

Sterkere daling aantal verkeersdoden in Wallonië

Het aantal verkeersdoden ter plaatse is sterk gedaald in Wallonië (-13%), lichtjes gedaald in Vlaanderen (-3%) en nagenoeg status quo gebleven in Brussel (van 15 naar 16 doden). In totaal waren er 207 doden ter plaatse in Wallonië en 217 in Vlaanderen.

Het aantal letselongevallen is lichtjes gedaald in Wallonië (van 10.888 naar 10.813 ongevallen, ofwel -0,7%) en is gestagneerd in Brussel (van 3812 naar 3809 ongevallen, ofwel -0,1%). In Vlaanderen noteerden we een lichte stijging (van 23.098 naar 23.575 ongevallen, ofwel +2,1%).

Sterke daling aantal verkeersdoden in Antwerpen, forse stijging in Limburg

De evolutie van het aantal verkeersdoden verschilt sterk van provincie tot provincie in Vlaanderen. In de provincie Antwerpen was er een grote daling (-23 doden), terwijl er in Limburg net veel meer slachtoffers te betreuren vielen (+17 doden). In Oost-Vlaanderen (-1), Vlaams-Brabant (-2) en West-Vlaanderen (+3) waren de verschillen ten opzichte van 2017 beperkt. Het aantal letselongevallen steeg vooral stevig in Limburg (+8,5%) en Antwerpen (+5,3%).

Tendensen volgens type weggebruiker

Dodelijk jaar voor de tweewielers

Op nationaal niveau was er een stijging van het aantal fietsdoden (van 40 naar 44 doden) en de motorrijders (van 64 naar 71 doden). De stijging van het aantal fietsdoden zien we enkel in Vlaanderen en Brussel. De stijging van het aantal motorrijders dat om het leven kwam, geldt enkel voor Wallonië. De uitzonderlijke weersomstandigheden afgelopen zomer hebben hierin zeker een rol gespeeld. De grootste daling van het aantal verkeersdoden observeren we bij de auto-inzittenden (van 243 naar 216). 

Grote stijging van het aantal ongevallen met fietsers

Het aantal letselongevallen stijgt bij de bromfietsers (+6%), de motorrijders (+4%), de bestelwagens (+1%), maar vooral bij de fietsers (+9%). Die stijging zien we zowel in Vlaanderen (+8,4%), in Brussel (+10,9%) als in Wallonië (+12,6%).

Verkeersdoden bij senioren in stijgende lijn.

Er was een stijging van het aantal verkeersdoden bij de senioren (van 65 jaar en ouder) van 87 naar 97. Vooral in ongevallen met vrachtwagens kwamen er meer senioren om het leven. Daar constateerden we een verdubbeling van 12 naar 24 verkeersdoden.

Aanzienlijke daling van het aantal letselongevallen met een jonge bestuurder

Een opvallende positieve tendens van de verkeersveiligheidsbarometer is de daling met meer dan 70% van het aantal doden in ongevallen waarbij een jonge bestuurder betrokken was (van 185 in 2009 naar 50 in 2018). Dat is een laagterecord. Ook het aantal letselongevallen kent een gunstige tendens (van 9518 naar 5851, ofwel een vermindering met 38%). 

Conclusie

Een daling met 7% van het aantal verkeersdoden is uiteraard positief, maar ondanks die daling is het onmogelijk om de vooropgestelde doelstelling van maximum 420 verkeersdoden tegen 2020 te halen. Volgens de schattingen van Vias institute zal het uiteindelijke aantal verkeersdoden rond 590 liggen in 2018.

3 jaar op rij daalde het aantal letselongevallen, maar in 2018 zagen we terug een stijging. Een negatieve tendens was ook de stijging van het aantal verkeersdoden bij de tweewielers. Het uitzonderlijk warme weer heeft daarin zeker zijn rol gespeeld, maar kan natuurlijk niet alles verklaren. 

Federaal minister voor Mobiliteit François Bellot: ‘Voor het derde jaar op rij daalt het aantal verkeersdoden in ons land. Sinds 2014 noteerden we een daling van ongeveer 20 %. Deze positieve tendens is zowel het werk van sensibilisering als repressie. Sommige maatregelen zoals het verplichte alcoholslot voor sommige overtreders moeten nog hun vruchten afwerpen. Ik stel voor om begin 2020 een nieuwe Staten-Generaal te organiseren om nieuwe doelstellingen te formuleren om het aantal ongevallen verder te laten dalen, met extra acties voor risicogroepen. Ik stel tevens een zorgwekkende evolutie vast bij de tweewielers. Ik ben ervan overtuigd dat de verschillende maatregelen uit de nieuwe wegcode die ons in staat stellen om beter de kwetsbare weggebruikers te beschermen de situatie zullen verbeteren. Elke verkeersdode is er één te veel. We moeten onze inspanningen verder zetten en de bevolking sensibiliseren want we zijn allemaal betrokken partij. ‘

De volledige barometer is terug te vinden via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/

Contactpersonen:

Stef Willems, woordvoerder Vias institute: 0473/85.59.44

Jasper Pillen, woordvoerder F. Bellot : 0472/78.89.17.