Het aantal verkeersdoden op onze wegen is in de eerste 6 maanden van dit jaar met 12% gedaald. 198 personen kwamen om het leven ten opzichte van 226 in dezelfde periode in 2023. De laatste 1,5 jaar noteerden we keer op keer een daling in het aantal verkeersdoden in de Verkeersveiligheidsbarometer van Vias die elke 3 maand verschijnt op basis van gegevens van de Federale politie. Een van de meest gunstige tendensen zien we bij het aantal doden op de autosnelweg. Er vielen daar 23 doden in de eerste 6 maanden van het jaar ten opzichte van 37 vorig jaar en 57 vlak voor de coronacrisis. De uitrol van trajectcontroles op veel plaatsen in Wallonië op de autosnelwegen speelt daarin zeker een rol, maar ook de toegenomen filedruk in Vlaanderen kan een invloed hebben op deze cijfers van doden op de autosnelweg.

28 doden minder

Tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden met 12% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2023. (198 doden ten opzichte van 226). Er vielen dus 28 doden minder te betreuren. We noteerden het laagste aantal verkeersdoden sinds de creatie van de verkeersveiligheidsbarometer. Zelfs tijdens de coronapandemie, waren er ondanks de vele restricties, meer verkeersdoden. Begin 2023 werd die daling van het aantal verkeersdoden ingezet, die nu al 1,5 jaar bezig is.

Het aantal letselongevallen daalt ook, maar veel minder sterk (van 17.948 naar 17.157, ofwel een daling van -4%). Hetzelfde geldt voor het aantal gewonden (van 21.675 naar 21.002, ofwel - 3%).

Evolutie 2023-2024 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste semester

 

 

1er semester 2023

 

1er semester 2024

Evolutie 2023-2024

 (aantal)

Evolutie

2023-2024

(%)

letselongevallen

17.948

17.157

- 791

- 4,4 %

Totaal aantal slachtoffers

21.901

21.200

- 701

- 3,2 %

Doden

226

198

- 28

- 12,4 %

Gewonden

21.675

21.002

- 673

- 3,1 %

                             Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

104 doden in Vlaanderen, 93 in Wallonië 

In Vlaanderen is het aantal verkeersdoden gedaald van 121 naar 104, in Wallonië zagen we een daling van 100 naar 93. In Brussel kwam één persoon om het leven in het verkeer in de eerste 6 maand van het jaar.

Het aantal letselongevallen daalt licht in de 3 regio’s: van 11.227 naar 10.662 ongevallen in Vlaanderen (-5%), van 4825 naar 4682 ongevallen in Wallonië, (-3%) en van 1896 naar 1813 ongevallen in Brussel (-4%).

Sterke daling van het aantal doden op de autosnelwegen

23 personen overleden in de eerste 6 maanden van het jaar in een ongeval op de autosnelweg. Dat is een aanzienlijke daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (37 doden). Dat is ook een laagterecord sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer. In Vlaanderen daalde het aantal doden op de autosnelweg van 23 naar 15 en in Wallonië van 14 naar 8. In Wallonië is een mogelijke verklaring dat het aantal trajectcontroles op de autosnelwegen fors is toegenomen. In Vlaanderen kan de toegenomen filedruk zeker meespelen in het feit dat de ongevallen op de autosnelweg minder ernstig zijn.

Evolutie aantal letselongevallen en doden in België in eerste 6 maanden op de autosnelwegen

Tendensen volgens het type weggebruiker

Stijging van het aantal doden bij motorijders

Bij de gemotoriseerde tweewielers stijgt het aantal doden zowel bij de bromfietsers (van 4 naar 8 doden), als bij de motorijders (van 20 naar 28 doden). 

In Vlaanderen en Wallonië lichte stijging van het aantal ongevallen met een e-step

Het aantal letselongevallen met een elektrische step daalt in Brussel (van 267 naar 225 ongevallen), maar neemt lichtjes toe in Wallonie (van 100 naar 110 ongevallen) en in Vlaanderen (van 382 naar 388). Dit toont aan het dit vervoersmiddel niet enkel in het Brussels straatbeeld te zien is.

Bijna evenveel ongevallen met een elektrische fiets als met een gewone fiets

17 mensen kwamen om het leven toen ze met een klassieke fiets reden, ten opzichte van 14 die met een klassieke fiets. In 2019 kwamen er in dezelfde periode nog 38 personen om het leven op een klassieke fiets, tegenover 10 op een elektrische fiets. Het feit dat steeds meer mensen rondrijden met een elektrische fiets speelt hierin zeker een rol.

Conclusie

De daling van het aantal verkeersdoden zet zich ook door in de eerste 6 maanden van 2024. Er vielen 28 doden minder in de eerste 6 maanden van het jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Toch moeten we de resultaten van de rest van het jaar afwachten om een definitief bilan op te maken. Er is sowieso nog veel werk om de vooropgestelde doelstelling van 320 verkeersdoden per jaar tegen 2030 te bereiken.

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder reageert op de cijfers: “De cijfers gaan in de goede richting, maar elk slachtoffer in het verkeer blijft er natuurlijk een te veel. Er komen alsmaar meer weggebruikers bij, dus we moeten de inspanningen volhouden om de verkeersveiligheid te blijven verhogen en te versterken, met onder meer een masterplan Fiets met concrete acties voor de komende tien jaar. We betrekken ook de lokale besturen bij onze plannen, middels een doortastend verkeersveiligheidspact. De Vlaamse Regering gaat alvast duidelijke engagementen aan om te blijven investeren in maatregelen om de verkeersveiligheid van onder meer voetgangers, fietsers en steppers te verhogen.”

De volledige barometer kan geraadpleegd worden via  https://vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.