Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen met 6% gedaald tijdens het eerste trimester van 2020 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal letselongevallen is zelfs met 12% gedaald. Deze dalingen zijn te wijten aan de lockdown, hoewel die maar 2 van de 13 weken van deze barometer omvatte. Zonder lockdown was het aantal doden gelijk gebleven en het aantal letselongevallen met 2% gestegen. De ongevallen tijdens de lockdown waren ook twee keer dodelijker dan de ongevallen voor deze periode. Vias institute roept op tot extra voorzichtigheid tijdens de komende weken. Het verkeer is nog altijd minder druk en sommige bestuurders hebben daardoor de neiging om sneller te rijden. Dat heeft uiteraard negatieve gevolgen op de verkeersveiligheid.  

Alle indicatoren dalen op nationaal niveau

Het aantal verkeersdoden op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar gedaald: -6% in vergelijking met dezelfde periode in 2019 (ofwel 108 doden in plaats van 115). Het gaat hier over de doden ter plaatse. Daarbij moeten nog de mensen toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun ongeval overlijden in het ziekenhuis.

Het aantal gewonden is stevig gedaald (van 10.665 naar 9.148, ofwel -14%), net zoals het aantal letselongevallen (van 8.492 naar 7.452, ofwel -12%). Alle indicatoren vertonen dus een daling.

Evolutie 2019-2020 van het aantal letselongevallen en verkeersslachtoffers tijdens de eerste 3 maanden

 

 

eerste trimester 2019

 

 eerste trimester 2020

Evolutie 2019-2020

 (absolute cijfers)

Evolutie 2019-2020

%

Letselongevallen

8.492 

7.452

-1040

-12,2%

Totaal aantal slachtoffers

         

     10.780

9.256

-1524

-14,1%

Doden ter plaatse

         115

108

-7

-6,1%

Gewonden

10.665

9.148

-1517

-14,2%

                              Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Niet alle regio’s vertonen dezelfde tendens

Het aantal doden in Vlaanderen is gedaald (van 54 naar 46 doden) en in Wallonië (van 58 naar 55 doden). In Brussel is het aantal verkeersdoden daarentegen gestegen (van 3 naar 7 doden). Het gaat natuurlijk maar over kleine aantallen op basis van 1 trimester, maar dan nog is de evolutie in Brussel zeker niet positief.

Het aantal letselongevallen daalt wel in de 3 regio’s: van 2420 naar 2112 in Wallonië (-13%), van 5211 naar 4521 in Vlaanderen (-13%) en van 861 naar 819 in Brussel (-5%).

Ongevallen waren 2 keer dodelijker tijdens de lockdown

De ongevallen tijdens de lockdown waren twee keer dodelijker dan voor deze periode. Als je kijkt naar het aantal doden per 1000 letselongevallen, dan blijkt dat voor de eerste 2 weken van maart we uitkomen op 12 doden per 1000 letselongevallen, terwijl dat cijfer voor de tweede helft van maart tijdens de lockdown 26 doden per 1000 letselongevallen is.

Het gevolg is dat over heel deze trimester bekeken de ernst sinds 2013 niet meer zo hoog geweest is.

De mindere verkeersdrukte tijdens deze twee weken van de lockdown heeft er dus voor gezorgd dat sommige bestuurders veel te hard gereden hebben.

Aantal letselongevallen daalt overal fors in Vlaanderen

In Vlaanderen is er in Vlaams-Brabant een daling van het aantal doden (van 11 naar 6). In de andere provincies is er overal een quasi status quo.

Het aantal letselongevallen is wel stevig gedaald in elke provincie. De grootste daling was er in Oost-Vlaanderen (-23%).

Tendensen volgens het type weggebruikers

Daling van het aantal doden bij de voetgangers en de fietsers

Het aantal doden is sterk gedaald bij de voetgangers (van 24 naar 16), de fietsers (van 12 naar 5), net zoals de ongevallen met een bestelwagen (van 12 naar 6). Er was geen evolutie bij de autobestuurders (54 doden) en er was een stijging bij de andere types weggebruikers, vooral bij de bromfietsen (van 2 naar 6 doden). 

Aantal letselongevallen wel gedaald voor alle types weggebruikers

Het aantal letselongevallen is wel voor alle types weggebruikers gedaald. Dat geldt zeker voor de motorrijders (-22%), de automobilisten (-18%) en de voetgangers (-18%). 

Verontrustende stijging van het aantal doden op de autosnelwegen

Ondanks twee weken van lockdown tijdens dit eerste trimester is het aantal doden op onze snelwegen de laatste 10 jaar nooit zo hoog geweest: 28 dit jaar ten opzichte van 25 in 2019.

Conclusie

De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer voor het eerste trimester zijn zeker beïnvloed door de twee weken lockdown eind maart waarin het verkeer zeer beperkt was. Zonder de lockdown zou het aantal doden gelijk gebleven zijn en was er een stijging met 2% van het aantal letselongevallen.

De meest verontrustende tendens is de ernst van de ongevallen. Hoewel er veel minder verkeer was hebben sommige bestuurders toch beduidend grotere risico’s genomen. Het zal wellicht nog een tijdje kalmer zijn op onze wegen, maar toch roept Vias institute op tot voorzichtigheid. Overdreven snelheid blijft nog altijd de grootste doodsoorzaak op onze wegen en ligt mee aan de basis van 1 dodelijk verkeersongeval op 3. 

De volledige barometer kan je raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/ 

Contactpersoon

Stef Willems, woordvoerder Vias institute: 0473/85.59.44.

 

×

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.