Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de Federale Politie, is het aantal doden ter plaatse op onze wegen in de eerste 6 maanden van dit jaar met meer dan 40% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 231 personen kwamen om het leven. Dat zijn er ongeveer evenveel als voor de coronapandemie. Vooral voor de voetgangers was de balans bijzonder negatief. Het aantal doden steeg van 13 naar 35. Het aantal ongevallen met een elektrische step steeg ook fors. Tijdens de eerste 6 maanden gebeurden er 850 letselongevallen, ofwel 5 per dag.

Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau

Tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse gestegen met 39% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (231 doden ten opzichte van 166). We zitten daarmee op quasi hetzelfde niveau als 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie toen er 236 doden in het eerste semester te betreuren vielen.

Het aantal gewonden (+19%) en het aantal letselongevallen(+20%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een grote stijging.

Evolutie 2021-2022 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste semester

 

 

1er semester 2021

 

1er semester 2022

Evolutie 2021-2022

 (aantallen)

Evolutie

2021-2022

(%)

letselongevallen

15.524

18.567

+3043

+19,6%

Totaal aantal slachtoffers

18.978

22.714

+3736

+19,7%

Doden ter plaatse

166

231

+65

+39,2%

Gewonden

18.812

22.483

+3671

+19,5%

           Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Stijging van het aantal doden in elk gewest.

In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 99 naar 113. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. In Wallonië was de stijging nog groter dan in Vlaanderen (111 doden in plaats van 63). In Brussel is het aantal doden van 4 naar 7 gestegen.

Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 4433 naar 4954 in Wallonië (+12%), van 9513 naar 11 534 in Vlaanderen (+21%) en van 1578 naar 2079 in Brussel (+32%).

Grote stijging in West-Vlaanderen

In Limburg (-4 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. De provincie Antwerpen kende een status quo. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 18 naar 24. In West-Vlaanderen was de balans zeer negatief. Daar steeg het aantal doden van 13 naar 31. 12 doden daarvan vielen in ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was.

Tendensen volgens het type weggebruiker

Stijging van het aantal fietsdoden

Op nationaal niveau zien we de meest verontrustende tendens bij de voetgangers. Daar stijgt het aantal doden van 13 naar 35 doden. Die stijging kan niet uitsluitend verklaard worden door het verschrikkelijke ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers om het leven kwamen.

Het aantal verkeersdoden steeg ook fors bij de fietsers (van 17 naar 32 doden) en de automobilisten (van 82 naar 102 doden).

Het aantal ongevallen met een e-step blijft stijgen

Op nationaal niveau stijgt het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de vrachtwagenongevallen. Dat aantal blijft stabiel. Het aantal letselongevallen met een e-step is meer dan verdubbeld (van 339 naar 846). 

In Vlaanderen verdubbelt het aantal ongevallen met een e-step ook (van 181 naar 388). Het aantal ongevallen met fietsers stijgt ook met meer dan 20%. Er gebeurden 4581 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste 10 jaar noteerden. Vooral bij de elektrische fietsen in Vlaanderen was de stijging enorm. Er gebeurden 1433 letselongevallen ten opzichte van 977 vorig jaar. Dat is een stijging met 47%.

In Brussel is het aantal letselongevallen met 32% gestegen. Bij bijna 1 op de 5 ongevallen (393 op 2079) is een elektrische step betrokken. We zien ook een stijging bij ongevallen met bromfietsen (+28%), fietsen (+23%) en voetgangers (+20%).

Conclusie

De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer laten een stijging zien van het aantal doden op onze wegen. We komen nu uit op ongeveer hetzelfde peil als voor de coronapandemie in 2019. Er is de laatste 5 jaar geen structurele daling meer waarneembaar van het aantal verkeersdoden in ons land. Deze barometer toont meer dan ooit aan dat de uitdaging ligt in het beter beschermen van alle kwetsbare weggebruikers.

U kan de hele barometer raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/  

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.