Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de Federale Politie, is het aantal doden ter plaatse op onze wegen in de eerste 6 maanden van dit jaar met meer dan 40% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 231 personen kwamen om het leven. Dat zijn er ongeveer evenveel als voor de coronapandemie. Vooral voor de voetgangers was de balans bijzonder negatief. Het aantal doden steeg van 13 naar 35. Het aantal ongevallen met een elektrische step steeg ook fors. Tijdens de eerste 6 maanden gebeurden er 850 letselongevallen, ofwel 5 per dag.
Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau
Tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse gestegen met 39% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (231 doden ten opzichte van 166). We zitten daarmee op quasi hetzelfde niveau als 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie toen er 236 doden in het eerste semester te betreuren vielen.
Het aantal gewonden (+19%) en het aantal letselongevallen(+20%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een grote stijging.
Evolutie 2021-2022 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste semester
|
1er semester 2021 |
1er semester 2022 |
Evolutie 2021-2022 (aantallen) |
Evolutie 2021-2022 (%) |
letselongevallen |
15.524 |
18.567 |
+3043 |
+19,6% |
Totaal aantal slachtoffers |
18.978 |
22.714 |
+3736 |
+19,7% |
Doden ter plaatse |
166 |
231 |
+65 |
+39,2% |
Gewonden |
18.812 |
22.483 |
+3671 |
+19,5% |
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Stijging van het aantal doden in elk gewest.
In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 99 naar 113. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. In Wallonië was de stijging nog groter dan in Vlaanderen (111 doden in plaats van 63). In Brussel is het aantal doden van 4 naar 7 gestegen.
Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 4433 naar 4954 in Wallonië (+12%), van 9513 naar 11 534 in Vlaanderen (+21%) en van 1578 naar 2079 in Brussel (+32%).
Grote stijging in West-Vlaanderen
In Limburg (-4 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. De provincie Antwerpen kende een status quo. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 18 naar 24. In West-Vlaanderen was de balans zeer negatief. Daar steeg het aantal doden van 13 naar 31. 12 doden daarvan vielen in ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was.
Tendensen volgens het type weggebruiker
Stijging van het aantal fietsdoden
Op nationaal niveau zien we de meest verontrustende tendens bij de voetgangers. Daar stijgt het aantal doden van 13 naar 35 doden. Die stijging kan niet uitsluitend verklaard worden door het verschrikkelijke ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers om het leven kwamen.
Het aantal verkeersdoden steeg ook fors bij de fietsers (van 17 naar 32 doden) en de automobilisten (van 82 naar 102 doden).
Het aantal ongevallen met een e-step blijft stijgen
Op nationaal niveau stijgt het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de vrachtwagenongevallen. Dat aantal blijft stabiel. Het aantal letselongevallen met een e-step is meer dan verdubbeld (van 339 naar 846).
In Vlaanderen verdubbelt het aantal ongevallen met een e-step ook (van 181 naar 388). Het aantal ongevallen met fietsers stijgt ook met meer dan 20%. Er gebeurden 4581 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste 10 jaar noteerden. Vooral bij de elektrische fietsen in Vlaanderen was de stijging enorm. Er gebeurden 1433 letselongevallen ten opzichte van 977 vorig jaar. Dat is een stijging met 47%.
In Brussel is het aantal letselongevallen met 32% gestegen. Bij bijna 1 op de 5 ongevallen (393 op 2079) is een elektrische step betrokken. We zien ook een stijging bij ongevallen met bromfietsen (+28%), fietsen (+23%) en voetgangers (+20%).
Conclusie
De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer laten een stijging zien van het aantal doden op onze wegen. We komen nu uit op ongeveer hetzelfde peil als voor de coronapandemie in 2019. Er is de laatste 5 jaar geen structurele daling meer waarneembaar van het aantal verkeersdoden in ons land. Deze barometer toont meer dan ooit aan dat de uitdaging ligt in het beter beschermen van alle kwetsbare weggebruikers.
U kan de hele barometer raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/