Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden op onze wegen in de eerste 6 maanden van 2018 met 14% gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Het aantal letselongevallen bleef nagenoeg status quo (-0,6%). Nooit eerder vielen er minder slachtoffers. Een opvallende negatieve tendens: bij vrachtwagenongevallen was er een stijging van het aantal senioren die om het leven kwamen.

Alle indicatoren dalen op nationaal niveau

Het aantal doden ter plaatse is in de eerste zes maanden van dit jaar gedaald: -14% in vergelijking met dezelfde periode in 2017 (ofwel 191 doden ter plaatse in plaats van 221). Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden in deze periode van het jaar. Om het totaal aantal verkeersdoden te weten, moeten nog wel de slachtoffers toegevoegd worden die tot 30 dagen na het ongeval aan hun verwondingen overlijden.

Het aantal gewonden loopt lichtjes terug (van 23 865 naar 23 458 ofwel -1,7%), net zoals het aantal letselongevallen (van 18 754 naar 18 646, ofwel -0,6%). Voor alle indicatoren werden op nationaal niveau laagterecords opgetekend.

Evolutie 2017-2018 van aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens de eerste 6 maanden

 

 

1er semester 2017

 

1er semester 2018

Evolutie 2017-2018

 (absoluut aantal)

Evolutie 2017-2018

%

Letselongevallen

18.754

18.646

- 108

- 0,6%

Totaal aantal slachtoffers

24.086

23.649

- 437

- 1,8%

Doden ter plaatse

221

191

- 30

- 13,6%

Gewonden

23.865

23.458

- 407

-1,7%

                              Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Daling aantal doden in Vlaanderen en Wallonië

Het aantal doden daalde fors in zowel Vlaanderen (-11%) als in Wallonië (-18%). In totaal waren er 89 doden ter plaatse in Wallonië en 95 in Vlaanderen. In Brussel zijn er 7 mensen in het verkeer omgekomen in de eerste 6 maanden van 2018 ten opzichte van de eerste 6 maanden in 2017.

Wat de letselongevallen betreft is er een status quo in Vlaanderen: +0,3% (van 11 470 naar 11 502 ongevallen). In Wallonië was er een daling van het aantal letselongevallen: - 2% (van 5359 naar 5254 ongevallen) en in Brussel was er een even grote daling:  -2% (van 1925 naar 1890 ongevallen)

Daling in elke Vlaamse provincie behalve in Limburg

Het aantal verkeersdoden daalde van alle Vlaamse provincies het sterkst in de provincie Antwerpen (van 30 naar 22 doden) en daalde voor de rest in elke andere Vlaamse provincie behalve Limburg. Daar was er een stijging van 11 doden (van 14 naar 25). Het aantal letselongevallen vertoont verschillen van provincie tot provincie: in West-Vlaanderen (-1%), Oost-Vlaanderen (-2%) en Vlaams-Brabant (-2%) is er een lichte daling, in Antwerpen (+2%) en Limburg (+6%) stijgt het aantal letselongevallen.

Tendensen volgens het type weggebruiker

Daling van het aantal ongevallen voor de meeste types weggebruikers

Het aantal letselongevallen vermindert voor bijna alle types weggebruikers, zeker voor de motorrijders  (-6%) en de vrachtwagens (-4%). Het aantal ongevallen met bestelwagens steeg wel lichtjes (+3%). Voor de fietsers is er wel een stijging van het aantal ongevallen met 2% voor België en met 3% in Vlaanderen.

Sterke daling van het aantal doden bij auto-inzittenden.

Het aantal doden ter plaatse daalde het sterkst bij de auto-inzittenden (van 114 naar 98 doden) en bij de gemotoriseerde tweewielers. Bij de motorrijders was er een daling van 32 naar 21 doden en bij de bromfietsers van 9 naar 4 doden. Het aantal fietsdoden bleef gelijk. Al viel er in Wallonië geen enkele dode tijdens deze eerste 6 maanden (van 6 naar 0) en steeg het aantal in Vlaanderen (van 16 naar 22).

Forse daling doden tijdens weekendnachten

Het aantal ongevallen daalde tijdens elke periode van de week, enkel op weekdagen bleef het nagenoeg gelijk. Het aantal doden tijdens de dag in het weekend is gestegen (+4). Tijdens de weekendnachten is wel een forse daling van het aantal verkeersdoden (-13).

Aantal doden bij de senioren is toegenomen

Het aantal senioren (65 jaar en ouder) dat gewond raakte is lichtjes gedaald (-1%), maar het aantal  dodelijke slachtoffers in deze categorie is wel gestegen van 46 naar 53 (+7). Vooral opvallend is dat er bij de groep van senioren een stijging is van 16 doden bij ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn (van 3 naar 19 doden). In Vlaanderen kwamen zo 7 fietsers boven de 65 jaar om het leven in een ongeval waarbij een vrachtwagen betrokken was.

Conclusie

De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer laten een positieve tendens zien voor de eerste 6 maanden voor dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal ongevallen blijft nagenoeg gelijk (-0,6%), maar het aantal doden ter plaatse daalt wel sterk (-14%).

Deze tendens gaat verder op de dalende trend voor heel 2017. Deze bemoedigende cijfers moeten wel met voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat enkel over een periode van 6 maanden.

Minister van Mobiliteit François Bellot: “Ik ben uiteraard blij dat het aantal verkeersslachtoffers nooit eerder zo laag was. Door deze daling komt de doelstelling van maximum 420 verkeersdoden per jaar tegen 2020 terug in zicht. Onder andere de verstrengde maatregelen tegen de recidivisten werpen hopelijk in de komende tijd nog verder hun vruchten af om de cijfers verder te laten dalen.”

De volledige barometer is terug te vinden op : https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/