Ondanks COVID-19 start vandaag de nieuwe BOB-campagne. De campagne vraagt aan bestuurders om het veilig te houden en knipoogt met het beeld van een mondmasker naar de geldende gezondheidsvoorschriften. Tegelijk herinnert het de weggebruikers aan het probleem van alcohol in het verkeer. Alcohol achter het stuur is en blijft levensgevaarlijk. Vorig jaar was bij 1 op de 9 letselongevallen een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken. In totaal ging het over meer dan 4100 ongevallen met doden of gewonden. Met BOB blijven we iedereen duidelijk maken dat het drinken van alcohol en rijden niet samengaan.

Alcohol achter het stuur: lichte verbetering, maar BOB blijft onmisbaar

5,5 keer meer controles, 3,5 keer minder positieve bestuurders dan 25 jaar geleden

Tijdens de eerste BOB-campagne, in december 1995, controleerde de politie 100.000 bestuurders. Maar liefst 6,4% van hen testte positief. Vorig jaar legden meer dan 550.000 bestuurders een blaastest af. Slechts 1,8% was positief. Nooit eerder controleerde de politie meer bestuurders en nooit eerder waren er zo weinig bestuurders positief. De jarenlange inzet van sensibilisering en handhaving heeft duidelijk effect.

Uit officiële cijfers blijkt dat het aantal letselongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol de voorbije 10 jaar met 20% gedaald is. Toch gebeurden er in 2019 nog meer dan 4100 ongevallen, met 5400 slachtoffers, waarbij alcohol een rol speelde. Dat is ongeveer 1 ongeval elke twee uur in ons land.

Niet enkel ‘s nachts een probleem

De laatste nationale gedragsmeting alcohol van Vias toont aan dat het percentage positieve bestuurders ‘s nachts (10,7% tijdens de week, 12,6% tijdens weekendnachten) hoger ligt dan tijdens de dag (0,4% op weekdagen, 1,2% tijdens weekenddagen). Omdat het aantal bestuurders overdag natuurlijk veel hoger ligt dan ‘s nachts, is het risico om een bestuurder onder invloed tegen te komen zeker aanwezig. Het dus noodzakelijk om ook overdag alcoholcontroles uit te voeren.n

Ongevallen: gemiddeld promillage van de betrokken bestuurders is 1,7 ‰

Wanneer bestuurders onder invloed rijden, hebben ze meestal veel te veel gedronken. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de verkeersveiligheid. Zo is het gemiddelde alcoholgehalte van bestuurders die betrokken zijn in een letselongeval 1,7 ‰. Bestuurders met zo’n hoog alcoholgehalte hebben tot 200 keer meer kans om te sterven of zelf iemand te doden dan nuchtere bestuurders. Dat heeft niet alleen te maken met de verhoging van hun ongevalsrisico, maar ook met de ernst van de verwondingen. Autobestuurders onder invloed van alcohol begaan meer snelheidsovertredingen en dragen bijvoorbeeld minder vaak hun gordel.

Nieuwe campagne: ‘Hou het veilig’

Deze maand zullen er geen grote feesten zijn. En ook de cafés en restaurants zijn gesloten. We vieren in kleine huiselijke kring. Toch vinden de Belgische Brouwers, Assuralia, Vias institute, Brussel Mobiliteit, de Vlaamse overheid, AWSR en de lokale en federale politie het belangrijk om een BOB-campagne te organiseren. Het is niet omdat we onze verplaatsingen beperken, dat het probleem van alcohol achter het stuur verdwijnt. We hebben daarbij ook aandacht voor de huidige situatie en vragen aan elke Belg om het veilig te houden. Dit door zowel de huidige gezondheidsvoorschriften te volgen, de avondklok te respecteren als niet te rijden onder invloed van alcohol. Zo zorgen we met z’n allen in de meest ruime zin voor onszelf en voor elkaar.

Mediaplan van de campagne

Zoals elk jaar plaatsen we affiches langs de wegen. Aan het BOB-logo voegden we dit jaar een mondmasker toe.

BOB zal ook aanwezig zijn op Instagram, YouTube en Facebook met sensibiliseringsboodschappen en animatiefilmpjes.

Van 14 december tot 4 januari sporen we via de winkelkarren van de hypermarkten van Carrefour de klanten aan om aan BOB te denken en alcoholvrije dranken te voorzien. Via een QR-code op deze karren kunnen klanten via een wedstrijd een assortiment van alcoholvrije biertjes winnen.

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:”Verantwoordelijk en solidair zijn, zorgen voor elkaar: dat is belangrijker dan ooit. Niet alleen in deze coronacrisis, maar ook achter het stuur. Om levens te redden, wil ik de BOB-eindejaarscampagne die vandaag start, graag ondersteunen. Zorgen voor jezelf en voor elkaar betekent ook dat je niet rijdt onder invloed van alcohol. Net als overdreven snelheid of drugs, is alcohol in België elk jaar een belangrijke oorzaak van honderden doden en gewonden. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen: samen zijn we BOB en zorgen we ervoor dat mensen die we graag zien, veilig terug thuiskomen.”

Vorig jaar waren er meer dan 4000 ongevallen met doden en gewonden die veroorzaakt werden door een automobilist die te veel gedronken had. Het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers is een van mijn prioriteiten,” zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. “We streven ernaar om jaarlijks 1 op de 3 bestuurders te controleren op verkeersinbreuken die leiden tot ongevallen met slachtoffers.”

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters:”In Vlaanderen kost drinken en rijden jaarlijks meer dan 70 mensen het leven. Een veelvoud raakt zwaargewond, soms met levenslange gevolgen. En ook al zullen de eindejaarsdagen dit jaar wat anders verlopen dan we gewend zijn, toch blijven de risico’s van alcoholgebruik in het verkeer bestaan. Daarom is het van groot belang om ook nu te blijven benadrukken dat alcohol en rijden nooit samengaan. Hou het veilig, in alle opzichten!”

Brussels Minister voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt:” In Brussel gaan we voor vision zero, dat wil zeggen nul doden en nul zwaargewonden in het verkeer. Dat geldt ook voor de eindejaarsperiode. Daarom roep ik iedereen op om niet onder invloed achter het stuur te kruipen, en ook je naasten aan te spreken als ze dat wel doen. Je redt er levens mee. Als we samen onze verantwoordelijkheid nemen, komen we samen ook veilig thuis.”

Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie:”25 jaar is de Federale Wegpolitie een van de partners van BOB en daar zijn we fier op. Die samenwerking blijft duren zolang er bestuurders rondrijden die niet begrijpen dat alcohol drinken en rijden twee onverenigbare handelingen zijn.’

×

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.