Als het aantal telewerkers verdubbelt in ons land en het niveau van bijvoorbeeld Nederland bereikt, dan leggen wagens 25 miljoen kilometers minder af, vermijden we 44 doden en zwaargewonden en besparen we aan uitstoot meer dan 2500 ton CO2. Dat zijn de resultaten van een nieuwe statistische analyse van Vias institute en de FOD Mobiliteit bij de lancering van een ‘toolbox’ die op één plaats alle mogelijke informatie over telewerken wil verzamelen. Het gaat dan over de voordelen, de beperkingen, het wettelijk kader, de verzekeringen, getuigenissen, etc. De site www.telewerken.be is vanaf nu de referentie over dit onderwerp.  

2/3 van de woon-werk verplaatsingen gebeurt tijdens het spitsuur

De intensiteit van ons verkeer stijgt voortdurend en als niet ingegrepen wordt, gaat de gemiddelde snelheid op de filegevoelige plaatsen nog verder dalen. Het planbureau voorziet zo tegen 2040 een daling van de gemiddelde snelheid met 6% tijdens de daluren en met 8% tijdens de spitsuren. 

Ongevallen tijdens de spitsuren zijn goed voor 44% van alle letselongevallen hoewel het over een periode gaat van 5 à 6 uren, ofwel maximum 25% van de tijd van een dag. Op een totaal van 49 000 gewonden of doden in het verkeer, zijn er ongeveer 16 000 personen die een letsel oplopen tijdens de spitsuren tijdens de week, ofwel 30% van het totaal aantal gewonden. 

2/3 van de verplaatsingen tijdens de spits gebeuren tussen de woonplaats en het werk. Deze verplaatsingen verminderen is een belangrijk doel om de verkeersveiligheid, de mobiliteit en het milieu te verbeteren. Een van de middelen om dat te bereiken is telewerk.

Slechts 1 op de 6 werknemers doet aan telewerk

Vandaag doet ongeveer 1 op de 6 werknemers aan telewerk (17%). In de meeste gevallen blijven ze een volledige dag per week thuiswerken. Nochtans beschikken 4 op de 10 werknemers (42%) over een job waarbij in principe telewerk mogelijk is. Er is dus nog een groot potentieel dat niet gebruikt wordt. De grootte van het bedrijf speelt een belangrijke rol bij telewerk. In kleine bedrijven van 10 werknemers of minder doet 12% aan telewerk. In bedrijven met meer dan 250 werknemers zijn er 19% telewerkers.

Impact van een verdubbeling van het telewerk

25 miljoen kilometers die niet afgelegd worden

Op dit moment zorgt 17% telewerkers dat 5% van de woon-werkverplaatsingen vermeden wordt en is er een daling van 7% van het aantal afgelegde kilometers.

Als het aantal telewerkers morgen verdubbelt (naar 34%, wat ongeveer het percentage telewerkers in Nederland is) dan vermijden we elk jaar tot 7% kilometers op de woon-werktrajecten, ofwel 25 miljoen kilometers die minder gereden worden. Concreet zorgt dit ook voor een daling van de trajecttijd op de E40 met 8% op het traject tussen Ternat en Groot-Bijgaarden en met 12% op het traject op de E411 tussen Terhulpen en het Léonardkruispunt.

44 doden en zwaargewonden minder

Als het aantal afgelegde kilometers daalt, zal ook het aantal ongevallen dalen, net zoals het aantal slachtoffers. Zo zorgt een verdubbeling van het telewerk dat er 44 doden en zwaargewonden minder zijn. 

2500 ton CO2 wordt niet uitgestoot

Voor de eerste keer hebben we ook de impact berekend op het milieu als het aantal telewerkers verdubbelt. Dit leidt tot een besparing van 2500 ton C02 elk jaar en 1,2 miljoen liter brandstof.

Kortom, er zijn verschillende redenen om telewerk te promoten en ervoor te zorgen dat bedrijven die het willen implementeren of verder ontwikkelen dat makkelijker kunnen doen. Tot vandaag was er geen enkele tool die alle informatie op één plaats verzamelde. Die is er vanaf vandaag wel: www.telewerken.be wordt vanaf nu de referentie in deze materie. 

Alle informatie staat op www.telewerken.be

Het objectief van deze nieuwe ‘toolbox’ is dubbel: zowel werknemers als werkgevers beter informeren over telewerken en daarnaast alle praktische middelen ter beschikking stellen om het makkelijk in te voeren.

De site www.telewerken.be bevat informatie over verschillende vormen telewerk volgens de plaats, ICT tools om telewerk in te voeren, het wettelijk kader (bv het verschil tussen occasioneel en structureel telewerk, vergoedingen, etc), verzekeringen, de meeste gestelde vragen, etc.

De 5 grote voordelen van telewerk

-       Vermindering van verloren tijd en van kosten bij de woon-werkverplaatsingen

-       Minder risico op een ongeval naar het werk

-       Minder stress en vermoeidheid door de verplaatsing (files, openbaar vervoer met vertraging...) 

-       Beter evenwicht tussen privé -en professioneel leven

-       Meer productief en creatief werk (meer resultaten in zelfde tijdspanne, rustiger werkomgeving)

 

Daarnaast zijn er door telewerken ook voordelen voor degenen die op bureau blijven werken (meer rust, eventueel meer parkeerplaatsen).

Op de site vind je ook getuigenissen terug van bedrijven die toonaangevend zijn als het gaat over telewerk, waaronder Elia. Peter Michiels, Chief HR and Internal Communications bij Elia: ”Het werk moet gebeuren op de plaats die daar het best voor geschikt is. Zo laten we medewerkers flexibeler en efficiënter omspringen met hun tijdsgebruik. Uiteraard moet de aard van het werk het ook toelaten. We streven ernaar dat elk team hier zelf individuele en goede afspraken rond maakt. Telewerk is daarnaast een handig instrument in het aantrekken van talent, dat uit alle hoeken van het land komt en niet noodzakelijk zit te wachten om elke dag naar Brussel te pendelen.”

Federaal Minister van Mobiliteit François Bellot:”Mobiliteit is een grote uitdaging van dit moment.  Overheden, werkgevers en burgers: allen moeten ze aangespoord worden om een broodnodige mentaliteitswijziging tot stand te brengen om onze mobiliteit te verbeteren. De beste verplaatsing is degene die niet gebeurt, want ze zorgt er voor dat de verzadiging op onze wegen vermindert en draagt zo bij tot een efficiëntere mobiliteit voor ons allen. Daarom is telewerk een alternatief dat aangemoedigd moet worden. Ik ondersteun deze totstandkoming van deze toolbox dan ook volledig. Ze zal bedrijven helpen om sneller de stap naar telewerken te zetten.”