Meer dan 1 Belg op 7 zegt zich gestresseerd te voelen achter het stuur. Dat is het hoogste percentage van heel Europa. Dat vertaalt zich onder meer door het steeds toenemende gebruik van de claxon: bijna 6 op 10 gebruikt hem onnodig, bijna zoveel als de Italianen en de Grieken. Daarentegen vergeten wel steeds minder Belgische bestuurders om hun gordel te dragen: 12% vergeet hem nog wel eens, ten opzichte van gemiddeld 21% in Europa. Deze resultaten komen uit een enquête in 11 Europese landen uitgevoerd door la Fondation Vinci Autoroutes. Vias institute verspreidt de resultaten hiervan in België.

La Fondation Vinci Autoroutes heeft in 11 Europese landen een representatief staal van de bevolking bevraagd over risicogedrag achter het stuur. Dit zijn de voornaamste resultaten voor België. 

De Belgische bestuurders zijn gestresseerd

Meer dan 1 op 7 Belgische bestuurders (15%) zegt zich gestresseerd te voelen. Dat is het hoogste percentage van alle landen waarin de enquête gehouden werd. In Nederland voelt zich 8% maar gestresseerd, dat is dus ongeveer de helft van in België. In dezelfde lijn stellen we ook vast dat slechts 4 op de 10 Belgen (41%) zichzelf kalm voelen in het verkeer. Europees ligt dat gemiddeld op 57% en voor Nederland gaat het om 71% van de bevraagde personen. De toename van de files kan voor een stuk de stress van de Belgische bestuurders verklaren, maar daarnaast speelt ook de ruimtelijke ordening een rol. Door de lintbebouwing langs vele wegen, moet je in België continu alert zijn voor alle soorten weggebruikers.

Belgen zijn specialist in het gebruik van de claxon

De Belgische bestuurders zijn de kampioenen als het gaat over twee gedragingen in het bijzonder:

  • Onnodig claxonneren naar de andere bestuurders die hen enerveren (58% van de Belgen vorig jaar is dit een stijging met 5%. De Belgen komen zo zelfs in de buurt van de Grieken en de Italianen (60%).
  • Rechts inhalen op de autosnelweg (40% tegenover 34% gemiddeld).

Ondanks dit gedrag hebben de Belgische bestuurders een goede reputatie in de ogen van de andere Europese bestuurders. 73% van de andere Europese bestuurders kleeft hen één of meerdere negatieve adjectieven op. Dat kan veel lijken, maar op Europees vlak ligt het gemiddelde op 83%. De Grieken hebben de slechtste reputatie. 94% van de andere Europeanen wijst tenminste één negatief adjectief aan hen toe.

De Belgen rijden te hard aan wegenwerken…

In Europa zijn het de Belgische bestuurders die aangeven het minst de snelheidslimieten in de buurt van wegenwerken op autosnelwegen te respecteren (67% van de Belgen geeft aan de snelheden niet te respecteren ten opzichte van het Europees gemiddelde van 55%). De grote hoeveelheid werven op onze autosnelwegen kan waarschijnlijk deze neiging om te snel te rijden verklaren.

…maar ze dragen wel hun gordel

Daarentegen respecteren de Belgen wel beter de veiligheidsafstanden. (enkel de Spanjaarden doen beter) en dragen steeds vaker hun gordel: 12% vergeet hem af en toe te dragen ten opzichte van gemiddeld 21%. In België is de vooruitgang op het vlak van het dragen van de gordel het grootst. 

1 Belgische bestuurder op 5 (21%) telefoneert nog zonder handenvrije kit. Dat is veel, maar is toch een pak minder dan het Europese gemiddelde van 30%. Het gebruik van een bluetoothsysteem is daarentegen fors toegenomen in ons land: +8% ten opzichte van vorig jaar. 1 bestuurder op 2 gebruikt nu zo’n systeem in België. Dat is iets meer dan het Europese gemiddelde (45%).

Alcohol blijft de achilleshiel van de Belgen

Alcohol achter het stuur blijft een groot probleem in België, zo blijkt uit deze enquête. De Belgen kruipen 2 keer vaker achter het stuur wanneer ze mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zitten (23% in België ten opzichte van 10% gemiddeld) .

Op de vraag: ‘Vanaf hoeveel glazen verbied je jezelf om nog te rijden?’, zitten de Belgen boven het gemiddelde. (2,5 glazen tov gemiddeld 1,9).

Dit gedrag en deze attitude ten opzichte van alcohol achter het stuur vertaalt zich ook meteen op onze wegen. 1 Belg op 12 (8%) heeft een ongeval of een bijna-ongeval gehad dat te wijten was aan overmatig drankverbruik. Dat is 2 keer meer dan de Engelsen bijvoorbeeld. (4%) 

Het probleem in ons land blijft de sociale norm: als iemand te veel gedronken heeft en nog wil rijden zegt 1 Belg op 4 (24%) niets. Dat is het hoogste percentage van heel Europa en ligt ook veel hoger dan het Europese gemiddelde (16%). Dat is 2 keer hoger dan in Zweden (11%).

Nochtans zijn de Belgen zich bewust van de ongevalsrisico’s van alcohol achter het stuur. Zo zegt 63% dat alcohol en drugs één van de belangrijkste ongevalsoorzaken zijn op onze wegen (tegenover gemiddeld 56% in Europa). 40% zegt dat het gebruik van deze middelen op de autosnelweg één van de belangrijkste oorzaken is van ongevallen (ten opzichte van gemiddeld 27%). 

Belgen doen vaker een dutje om vermoeidheid tegen te gaan

Als de Belgen een lang traject moeten afleggen (ten minste 3 uur), dan stopt 83% van de Belgen op hun weg om een dutje te doen. Dat is veel meer dan het Europese gemiddelde (58%). En is bijna 2x zoveel dan de Nederlanders (44%).

Daarentegen komen de Belgen niet graag tussen als ze een vermoeide bestuurder achter het stuur zien plaatsnemen. Bijna de helft van de Belgen (47%) zegt niets (ten opzichte van gemiddeld 33%)

Gebruik van platform voor carpooling: België loopt achter

1 Belg op 12 (8%) heeft al een platform voor carpooling gebruikt. Dat is twee keer minder dat het Europese gemiddelde (16%) en zelfs 3 keer minder dan Frankrijk (27%).