Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute zijn er in de eerste 6 maanden van dit jaar 306 doden gevallen in ons verkeer. Na 7 opeenvolgende jaren met een daling stijgen de cijfers terug naar ongeveer het niveau van 2016. Er vielen in totaal ook 48 fietsdoden. Nooit eerder waren er dat meer in ons land. In Brussel bleef het aantal dodelijke slachtoffers nagenoeg gelijk, maar voor Wallonië stelden we het slechtste resultaat sinds 2013 vast. In Vlaanderen is er na 4 jaar terug een stijging van het aantal verkeersdoden. In 2020 zal een nieuwe Staten-Generaal georganiseerd worden om een stand van zaken op te maken en om nieuwe maatregelen te nemen om deze negatieve tendens om te buigen.

Een beetje minder ongevallen, veel meer dodelijke slachtoffers

Het aantal verkeersdoden op onze wegen is fors gestegen tijdens de eerste 6 maanden van het jaar: +27% in vergelijking met dezelfde periode in 2018 (ofwel 306 doden in plaats van 241). Deze stijging komt er na 7 jaar waar de cijfers nationaal telkens daalden. De balans nu is vergelijkbaar met die van 2016, toen er 313 doden waren in de eerste 6 maanden van het jaar.

Evolutie 2010-2019 van het aantal doden in België tijdens de eerste 6 maanden

Het aantal gewonden daalt daarentegen wel (van 23.524 naar 22.756, ofwel -3%), net zoals het aantal ongevallen (van 18.676 naar 18.116, ofwel -3%).  

Stijging aantal verkeersdoden in Wallonië en Vlaanderen

Het aantal verkeersdoden bleef nagenoeg status quo in Brussel (van 9 naar 8 doden), maar is sterk gestegen in Wallonië (van 108 naar 146 doden, ofwel + 35%). Het is al van 2013 geleden dat er nog zo veel verkeersdoden vielen in de eerste 6 maanden van een jaar op de Waalse wegen (151 toen). Ook in Vlaanderen zagen we een forse stijging (van 124 naar 152, ofwel +23%). Na 4 jaren met een daling, zien we nu terug een stijging van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen.

Wat de letselongevallen betreft, zien we in Brussel een zeer kleine stijging (van 1.890 naar 1.909 ongevallen ofwel +1%). In Wallonië was er een lichte daling (van 5.267 naar 5.113 letselongevallen, ofwel -3%). In Vlaanderen was die daling zelfs nog iets groter. (van 11.519 naar 11.094 letselongevallen, ofwel -4%)

Sterke stijging in Antwerpen en Vlaams-Brabant

Het aantal verkeersdoden steeg in Vlaanderen opvallend in de provincies Antwerpen (van 29 naar 41 doden) en Vlaams-Brabant (van 10 naar 26 doden). Voor Vlaams-Brabant is dat het slechtste resultaat sinds 2015. In West-Vlaanderen was er een status quo (28 doden), in Oost-Vlaanderen een lichte stijging (van 28 naar 31 doden) en in Limburg zelfs een kleine daling (van 29 naar 26 verkeersdoden).

In Wallonië was er een grote stijging in Henegouwen (van 34 naar 50 doden) en in Luxemburg (van 10 naar 24 doden).

Het aantal letselongevallen daalde in elke Vlaamse provincie. In Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant was dat zeer lichtjes. In West-Vlaanderen (-5 %), Antwerpen (- 5%) was de daling veel forser. In Limburg daalde het aantal letselongevallen stevig (- 8%).

Tendensen volgens het type weggebruiker

Nooit eerder meer fietsdoden

Bij de voetgangers noteerden we een stijging deze eerste 6 maanden van 33 naar 43 doden. Dat zijn er exact evenveel als in 2010. Sinds 2010 is er status quo van het aantal mensen dat te voet in het verkeer om het leven kwam. Voor de fietsers is de balans nog slechter. Het is de enige vervoerswijze waarin we op langere termijn een structurele stijging zien van het aantal dodelijke slachtoffers. 

Het aantal fietsdoden steeg in deze eerste 6 maanden nationaal van 40 naar 48. Dat is het hoogste aantal dat genoteerd werd sinds de start van de barometer. Vooral in Wallonië was de balans gitzwart. Er vielen 15 fietsdoden ten opzichte van gemiddeld 5 in de voorbije 10 jaar.

We stellen daarnaast ook een grote stijging vast van het aantal doden bij de auto-inzittenden (+26 doden van 113 naar 139 doden) en de motorrijders (+21 doden, van 23 naar 44 doden). Bij de vrachtwagens is er vooral in Wallonië een grote stijging van 16 naar 31 doden. Nooit eerder lag dat aantal hoger.

Aantal ongevallen met een wagen op laagste niveau

Er is nationaal een lichte stijging van het aantal bromfietsongevallen (+3%). Het aantal letselongevallen daalt zowel bij de vrachtwagens (-10%), de bestelwagens (-6%) als de auto’s (-5%).

In Brussel waren er wel flink meer ongevallen met fietsers (+16%), net zoals in Wallonië (+4%).

In Vlaanderen was er een status quo of daling voor alle soorten weggebruikers, behalve voor de bromfietsen (+6,1%). 

2 keer meer doden tijdens weekendnachten

Het aantal dodelijke slachtoffers stijgt tijdens elke periode van de weg, maar vooral tijdens het weekend is die bijzonder groot (van 24 naar 50 doden tijdens de weekendnachten, van 46 naar 70 tijdens de weekenddagen). Ook het aantal dodelijke ongevallen waarbij een jonge bestuurder betrokken was, is voor de eerste keer sinds 2015 gestegen. Er vielen in die ongevallen nu 40 doden ten opzichte van 26 vorig jaar.

Conclusie

Deze verkeersveiligheidsbarometer toont een bijzonder negatieve tendens van de verkeersveiligheid tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Als je het op een iets langere termijn bekijkt, keren we qua dodelijke verkeersslachtoffers nu terug naar de situatie van 2016.

Het aantal letselongevallen daalt wel, maar toch loopt de totale dodentol in Vlaanderen en Wallonië op. De ongevallen waren dus ernstiger.

Minister van Mobiliteit François Bellot: ‘Achter deze onaanvaardbare cijfers gaat elke keer een menselijk drama schuil. We kunnen niet met gekruiste armen langs de kant staan. Er moet actie ondernomen worden zoals een Staten-Generaal die volgend jaar georganiseerd moet worden. Die moet analyseren hoe we deze negatieve tendens kunnen ombuigen en voorstellen doen om de situatie te verbeteren. In afwachting daarvan moeten we de inspanningen op het vlak van vorming en sensibilisering verder zetten en terug een prioriteit maken van het verhogen van de pakkans op onze wegen.’

De volledige barometer kan je terugvinden op http://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer