Volgens een nieuwe gedragsmeting van Vias institute is het percentage personen dat in de wagen zijn veiligheidsgordel draagt nog nooit zo hoog geweest in België : 95% van de personen vooraan draagt hem en 86% van de inzittenden achteraan. Daarentegen heeft de gordel opvallend minder succes bij de bestuurders van bestelwagens: slechts 85% van hen zijn vastgeklikt. De afgelopen 3 jaar zijn door de stijging van het percentage mensen dat hun gordel draagt meer dan 40 doden en zwaargewonden op onze wegen vermeden. Vandaag is het de internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers. Het is belangrijk om erop te wijzen dat weggebruikers ook zelf voor een stuk instaan voor hun eigen veiligheid.

Gordeldracht in de wagen

+38 percentpunt in 15 jaar!

Het percentage mensen dat de gordel draagt is momenteel 95,2% vooraan. Er is quasi geen verschil tussen bestuurders en passagiers vooraan. Tijdens de eerste gedragsmeting van Vias institute in 2003 bedroeg dat 56,6%. De stijging is dus immens op 15 jaar.

Achteraan is het percentage inzittenden dat de gordel draagt 86,3%. Er is quasi geen evolutie ten opzichte van de vorige meeting in 2015. Toen droeg 85% van de inzittenden achteraan de gordel.

Vrouwen dragen de gordel meer

Zowel vooraan als achteraan dragen de vrouwen eerder hun gordel dan de mannen. Vooraan draagt 96,2% hem ten opzichte van 94,4% bij de mannen. Achteraan is het verschil iets groter: 82,3% tegen 79,5% voor de mannen. Deze resultaten zijn niet echt verrassend: mannen nemen ook wat betreft alcohol en snelheid meer risico’s in het verkeer.

De gordel wordt meer gedragen op de autosnelweg

Hoe hoger de snelheidslimiet, hoe meer de gordel wordt gedragen. Zo draagt 96,2% van de inzittenden hem op de autosnelweg, tegenover 92,8% in de zones 30.

Dit verschil valt te verklaren omdat sommige bestuurders de gevolgen onderschatten van een ongeval aan een lage snelheid. Ze denken dat het niet nodig is om zich vast te klikken bij een lage snelheid. Nochtans bestaat al bij aan aanrijding aan 20 km/u de kans om te sterven als je je gordel niet aanhebt. Een andere reden is dat trajecten binnen de bebouwde kom in het algemeen korter zijn dan die op snellere wegen. Een kleine afstand afleggen is één van de meest aangehaalde redenen om het niet-dragen van de gordel te rechtvaardigen.

De gordel wordt iets meer gedragen in Brussel

Het percentage inzittenden dat zijn gordel draagt, is ongeveer hetzelfde in de 3 regio’s. In Brussel ligt de gordeldracht het hoogst: 96,6% (tegenover 95,9% in Vlaanderen en 94,7% in Wallonië). In Wallonië is de sterkste vooruitgang geboekt in vergelijking met de vorige meeting van 2015 (+ 4,7 percentpunten). 

De bestuurder niet vastgemaakt ? Dan de inzittenden ook niet.

Het percentage passagiers die zijn gordel draagt, is veel hoger wanneer de bestuurders vastgeklikt is, (95,4%) dan wanneer die niet is vastgemaakt (slechts 48,1% van de passagiers draagt dan zijn gordel). Er is dus een zeer hechte relatie tussen het gedrag van de bestuurders en dat van zijn passagiers.

Gordeldracht van inzittenden van bestelwagens

De resultaten zijn dus uitstekend voor de inzittenden van personenwagens, maar de gordel kent minder succes bij de bestelwagens: slechts 85,5% van de bestuurders draagt zijn gordel (of een verschil van bijna 10 percentpunten).

Dit verschil is te verklaren omdat bestelwagens meestal gebruikt worden om veelvuldige leveringen te doen op korte trajecten, meestal binnen de bebouwde kom. Die bestuurders nemen dus vaak niet de tijd om zich vast te maken.

Conclusie

Er is een grote vooruitgang vast te stellen in het percentage bestuurders dat de gordel draagt de laatste 15 jaar. Het percentage gordeldragers vooraan steeg van 57% in 2003 naar meer dan 95% in 2018. Toch is er nog ruimte voor verbetering. In Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage auto-inzittenden dat vooraan de gordel draagt op ten minste 97%.

Toch blijft er nog veel werk aan de winkel om het aantal mensen dat de gordel draagt achteraan in de wagen te verhogen, zowel voor de volwassenen als voor kinderen. Het doel moet zijn in de komende jaren om de gordeldracht op elke plaats in de wagen op hetzelfde hoge niveau te krijgen. Daarom hopen we dat binnenkort de plannen om verplicht voor elke positie (dus ook achteraan) een gordelverklikker met een geluidssignaal te installeren van kracht worden.

Daarnaast moeten extra inspanningen geleverd worden om de gebruikers van bestelwagens te overtuigen dat ook zij in alle omstandigheden hun gordel moeten dragen. Het feit dat ze eerder kleine afstanden afleggen vermindert hun risico op een ongeval niet. Het is dus nodig om de bedrijven te sensibiliseren over verkeersveiligheid en hun aan te sporen om een politiek uit te werken om hun werknemers aan te moedigen hun gordel te dragen. Zelfs voor leveranciers die vaak moeten stoppen.

De gordel in drie cijfers

  • De gordel vermindert het risico om te sterven of ernstig gewond te raken in een ongeval met 40 à 50%.
  • Iemand die uit de wagen geslingerd wordt, loopt 5 x meer kans om te sterven dan iemand die vastgemaakt is.
  • De impact van een ongeval aan 50km/u is 35 keer het lichaamsgewicht van een persoon. Een volwassene van 75 kg wordt zo een massa van meer dan 2,5 ton.