Parkeren - uw beste partner om de mobiliteit van uw bedrijf te veranderen

Parkeren is een uiterst complex onderdeel van het mobiliteitsbeleid van uw onderneming. Het is een aanzienlijke bron van inkomsten en kan zowel als wortel en als stok worden gebruikt om uw mobiliteitsdoelstellingen te bereiken. Parkeerbeleid is een instrument met een groot potentie. Het kan carpoolen bevorderen, een modal shift naar duurzamere vervoerswijzen aanmoedigen en op lange termijn de tevredenheid van niet alleen uw werknemers, maar ook uw bezoekers verhogen. Hoe kunt u uw parkeerbeleid gebruiken om uw mobiliteitsdoelstellingen te bereiken?

Parkeerbeleid is als een tandenborstel - ieder zijn eigen

De sleutel tot succes in bedrijfsmobiliteit is inzicht in UW bedrijfsbehoeften. Er zijn immers geen vooraf bedachte oplossingen. Hoewel veel organisaties met soortgelijke mobiliteitsproblemen worden geconfronteerd, zullen de oplossingen verschillen naargelang van de locatie, de openingsuren, de bezoekersstromen, de personeelsstructuur, de toegankelijkheid van de site, de grootte van het bedrijf, enz. De unieke patronen, sterke en zwakke punten moeten goed tot uiting komen in uw parkeerbeleid. Als u begrijpt hoe uw werknemers zich verplaatsen en dit afstemt op uw mobiliteitsdoelstellingen, kunt u een beleid ontwikkelen waarmee uw parkeergelegenheid een hulpmiddel wordt om uw mobiliteitsdoelstellingen te bereiken.

Veiligheid eerst

Dankzij onze 30 jaar ervaring op het gebied van verkeersveiligheid hebben wij geleerd dat veel ongevallen gebeuren in de nabijheid van bedrijven en zelfs op de parkings zelf. Wat betekent dit voor uw bedrijf? Aanzienlijke financiële verliezen kunnen worden vermeden als rekening wordt gehouden met de veiligheid van de infrastructuur. Schade aan uw wagenpark, letsel, hogere verzekeringskosten, dit alles kan worden vermeden als u er vanaf het allereerste begin van het vormgeven van uw parkeerbeleid rekening mee houdt. Benoit Godart, woordvoerder van Vias institute spreekt uit ervaring: “Het is van het grootste belang om de verkeersveiligheid vanaf je eigen terrein te beginnen verbeteren.

Positieve versterking - een wortel

Wilt u de modal split cijfers van uw bedrijf verbeteren? Dan kan uw de beste partner zijn in het aanmoedigen van mensen om de manier waarop ze naar kantoor komen te veranderen. Er is nauwelijks een betere manier om gewenst gedrag te versterken dan het te belonen. Wilt u dat uw werknemers vaker carpoolen? Geeft u ze betere parkeerplaatsen voor auto's met een hoge bezettingsgraad. Wilt u dat meer mensen op de fiets naar het werk gaan? Maakt u plaats voor een echt fietsenrek met een afdak. Misschien wilt u meer flexibiliteit bieden? Wat dacht u van gedeelde elektrische auto's of steps, op uw parkeerplaats, precies waar uw werknemers ze nodig hebben? “De parkeerplaats is het startpunt en het hoogtepunt van elke reis. Als de ruimte op een intelligente manier wordt beheerd en geoptimaliseerd, zal ze een hefboom zijn om gewoonten te veranderen en de stedelijke mobiliteit te verbeteren", aldus Julien Vandeleene, CEO & stichter van BePark.

Als aanmoediging niet genoeg is - een stok

Hoewel het duidelijk is dat in sommige gevallen overschakelen op een ander vervoermiddel dan de auto niet echt haalbaar is, zullen sommige mensen aarzelen om over te stappen, zelfs wanneer dat perfect haalbaar is. Daarom moet uw parkeerbeleid aansluiten bij de mobiliteitshiërarchie die u wilt.? U moet dus de mogelijkheid beperken om de keuzes te maken die u wilt minimaliseren. De eenvoudige wetten van de economie bewijzen dat zolang u iedereen gratis en onbeperkt parkeren aanbiedt, de bezettingsgraad zal blijven stijgen. Zo zit u heel snel met een vol parkeerterrein zit en hebt u zeer weinig mogelijkheden om het spel te veranderen. Als u uw parking wil controleren, moet u beginnen nadenken over wie er het eerst gebruik van mag maken. Op die manier moedigt u werknemers die een ander vervoermiddel dan de auto gebruiken aan om naar kantoor te komen. Uw parkeerbeleid is een instrument om de mobiliteitskeuzes van uw werknemers te beïnvloeden.

Zorg ervoor dat uw mobiliteitsbeleid klaar is voor de toekomst

Hoewel uw parkeerbeleid de huidige mobiliteitstrends in uw bedrijf moet weerspiegelen, moet u ook vooruitdenken. Als een van de meest disruptieve gebieden is mobiliteit niet alleen aan verandering onderhevig, maar ook aan veel nieuwe regelgeving. Wanneer u nadenkt over uw parkeerbeleid, hou er dan rekening mee dat de verplichte overstap naar elektrische voertuigen voor de deur staat. Zorg ervoor dat uw parking uitgerust is met de nodige infrastructuur om het opladen van deze voertuigen mogelijk te maken en regel dit proces op beleidsniveau.  Dit zal u niet alleen een hoop chaos besparen, maar u zal ook een extra instrument hebben om de mobiliteit van uw werknemers te beheren. En als u alles goed gepland hebt, denkt u nu al na over hoe u de vrijgekomen ruimte kunt benutten door de mobiliteit van uw bedrijf slimmer en veiliger te maken.