Vorig jaar waren er elke dag 5 ongevallen met doden of gewonden

Drie jaar geleden werden er nieuwe regels voor elektrische steps van kracht in ons land. Volgens een nieuwe enquête van Vias weet 4 op de 10 Belgen nog altijd niet dat de minimumleeftijd om met zo’n voortbewegingstoestel te rijden 16 jaar is. 1 op de 3 Belgen weet ook niet dat de bestuurder geen passagier mag meenemen op een elektrische step. Vorig jaar waren er officieel 1825 letselongevallen met een elektrische step waarbij iemand om het leven kwam of gewond raakte. Dat is een stijging van 13% ten opzichte van 2023.

Op 1 juli 2022 werden nieuwe regels van kracht om gebruikers van elektrische steps beter te beschermen. 3 jaar later heeft Vias institute een representatieve steekproef van 1000 Belgen bevraagd om na te gaan of het grote publiek op de hoogte is van deze regels.

Minimumleeftijd van 16 jaar

Een van deze regels was het opleggen van een minimumleeftijd van 16 jaar om met deze voortbewegingstoestellen te rijden (behalve in woonerven of in speelstraten). 3 jaar na de inwerkingtreding van deze regel blijkt dat meer dan 4 op 10 Belgen (44%) nog steeds niet op de hoogte is van deze leeftijdsgrens. Sensibilisering rond deze regels blijft dus nodig om het publiek te informeren.

Verbod om met twee te rijden

Een andere belangrijke regel is het verbod om met meer dan 1 persoon dit voortbewegingstoestel te gebruiken. Meer dan 1 op de 3 Belgen (35%) is niet op de hoogte van deze regel. Nochtans is het met 2 personen op zo'n step onmogelijk om de step goed te besturen en onder controle te houden. Door hun kleine wielen zijn elektrische steps gevoelig voor elk manoeuvre. Je moet dus 100% geconcentreerd zijn en het toestel goed te kunnen besturen en om onaangename verrassingen te voorkomen.

3 dagen extra controles

Vanaf vandaag tot en met vrijdag zullen in het hele land extra controles voor tweewielers worden uitgevoerd. Het doel is niet alleen om te controleren of de verkeersregels worden nageleefd, maar ook om de snelheid van tweewielers te controleren. De door de constructie bepaalde maximumsnelheid van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen zoals e-steps is maximaal 25 km/u.

Vorig jaar waren er officieel 1.825 letselongevallen  waarbij elektrische steps betrokken waren. Dat zijn gemiddeld 5 ongevallen per dag. Het doel van deze controles is natuurlijk om dit aantal te verminderen.

Het aantal geregistreerde ongevallen is een onderschatting van de werkelijkheid, want in veel ongevallen is er geen tegenpartij. Die slachtoffers gaan dan meestal rechtstreeks naar het ziekenhuis.

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.