Nieuw KB rond elektrische fietsen. 

Voor de meeste elektrische fietsen verandert er niets op 1 oktober, maar er wordt wel een nieuwe categorie ‘speed pedelec’ gedefinieerd. Deze fietsen bieden een trapondersteuning tot 45 km/h.  Voor deze categorie is een helm, een rijbewijs en een nummerplaat verplicht. Alle info vind je via deze link http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/kentekenplaten/elektrische_fietsen

 
Gemotoriseerde Voortbewegingstoestellen: vanaf nu ook éénwielers toegelaten

Voortbewegingstoestellen zoals hoverboards, segways en elektrische steps zijn al langer aan een opmars bezig.  Volgens de huidige definitie  in de wegcode moeten ze 2 wielen hebben.  Vanaf 1 oktober komt daar verandering in,  zodat gemotoriseerde eenwielers of monowheels vanaf dan ook officieel toegelaten zijn.  Zowel een Segway als een monowheel worden immers volgens eenzelfde principe voortbewogen door de beweging van het lichaam.

Spitsstrook vanaf nu gedefinieerd.

De spitsstrook is terug te vinden op verschillende autosnelwegen, waarbij op drukke momenten de pechstrook open wordt gesteld voor het verkeer. Zo kan het verkeer vlotter doorstromen op deze piekmomenten.

Spitsstroken zijn herkenbaar door hun markering. Met lichten boven de rijstrook wordt aangeduid of die strook geopend of gesloten is. Als je toch op een spitsstrook rijdt wanneer met een rood kruis aangeduid staat dat die gesloten is, bega je een overtreding van de 3de graad.

 
Prototypes voertuigen en proefprojecten Platooning toegelaten

 Zelfrijdende en geconnecteerde wagens zijn de toekomst op het vlak van verkeersveiligheid. Momenteel zijn er nog een hoop technische en ethische vragen rond deze autonome voertuigen.  

Voor het testen van bepaalde prototypes met moderne technologie kunnen autosnelwegen uitermate geschikt zijn.  Vanaf 1 oktober kunnen deze testen op onze Belgische wegen, maar er zal steeds bekeken worden op welke wegen en onder welke voorwaarden ze zijn toegelaten. 

Platooningtest nu ook mogelijk

Ook wordt het verkeersreglement zo aangepast dat platooning tests met vrachtwagens mogelijk zijn. Hierbij worden verschillende vrachtwagens aan elkaar geconnecteerd en rijden ze op korte afstand van elkaar.  Voordien diende deze vrachtwagens officieel een volgafstand van 50 meter in acht te nemen. Door de aanpassing in het reglement kunnen ze nu korter op elkaar rijden 

Niet respecteren tonnagebeperking van vrachtwagens zwaarder beboet

 
Vrachtwagenongevallen hebben vaak zware gevolgen. Daarom gaan vanaf 24 september er zwaardere boetes staan op het niet respecteren van verkeersbord C21, dat de tonnagebeperking van vrachtwagens aangeeft.

                                                                                                  

Een inbreuk tegen die tonnagebeperking was tot nu toe een eerstegraadsovertreding, maar wordt nu een overtreding van de derde graad.

De volledige wegcode is te raadplegen via http://wegcode.be/