Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden op onze wegen in de eerste 3 maanden van 2018 met bijna 20% gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Het aantal letselongevallen daalde met 5%. Opvallende tendens tijdens de eerste 3 maanden: voor het eerst sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer zijn er meer doden tijdens weeknachten dan tijdens weekendnachten. Nog opvallend: het aantal jonge bestuurders dat om het leven komt, ligt 4 keer lager dan 10 jaar geleden.

Alle indicatoren dalen op nationaal niveau

Het aantal doden ter plaatse is in de eerste drie maanden van dit jaar gedaald: -19% in vergelijking met dezelfde periode in 2017 (ofwel 84 doden ter plaatse in plaats van 104). Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden in deze periode van het jaar. Om het totaal aantal verkeersdoden te weten, moeten nog wel de slachtoffers toegevoegd worden die tot 30 dagen na het ongeval aan hun verwondingen overlijden.

Ook het aantal gewonden loopt terug (van 10.980 naar 10.414, ofwel -5%), net zoals het aantal letselongevallen (van 8717 naar 8292, ofwel -5%). Voor alle indicatoren werden laagterecords opgetekend.

Evolutie 2017-2018 van aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester

 

 

1er trimester 2017

 

1er trimester 2018

Evolutie 2017-2018

 (absoluut aantal)

Evolutie 2017-2018

%

Letselongevallen

8.717

8.292

- 425

- 4,9%

Totaal aantal slachtoffers

11.084

10.498

- 586

- 5,3%

Doden ter plaatse

104

84

- 20

- 19,2%

Gewonden

10.980

10.414

- 566

- 5,2%

                              Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Gelijkaardige evolutie in de regio’s

Het aantal doden is in dezelfde mate gedaald in Vlaanderen en Wallonië : -18%. In totaal waren er 36 doden ter plaatse in Wallonië en 46 in Vlaanderen. In Brussel zijn er 2 mensen in het verkeer omgekomen in de eerste 3 maanden van 2018 ten opzichte van 4 in 2017.

De evolutie is ook ongeveer gelijk voor wat het aantal letselongevallen betreft. Daar zien we in Wallonië een daling met 2% in Wallonië (van 2464 naar 2405 ongevallen) en met 5% in Vlaanderen (van 5298 naar 5028 ongevallen). In Brussel is de daling nog iets sterker: -10% (van 1130 naar 1028 ongevallen).

Goede resultaten in Antwerpen en Vlaams-Brabant

Het aantal verkeersdoden daalt van alle Vlaamse provincies het sterkst in de provincie Antwerpen (van 18 naar 9 doden) en daalde ook in Vlaams-Brabant (van 8 naar 3 doden). In de andere provincies is er een status quo of een lichte stijging (in Limburg van 10 naar 13 doden). Het is echter onmogelijk om op basis van deze kleine cijfers pertinente conclusies te trekken. Het aantal letselongevallen daalt in elke provincie. In Vlaams-Brabant (-10%) en Oost-Vlaanderen (-7%) is de daling het sterkst.

Tendensen volgens het type weggebruiker

Daling van het aantal ongevallen voor alle types weggebruikers

Het aantal letselongevallen vermindert voor alle types weggebruikers, zeker voor de motorrijders (-18%) en de vrachtwagens (-11%). 

Sterke daling van het aantal auto-inzittenden die om het leven komen.

Enkel in de ongevallen met een bestelwagen zijn er meer doden gevallen dan in 2017 (9 in plaats van 6). Het aantal doden ter plaatse is daarentegen sterk gedaald voor de auto-inzittenden (van 56 naar 42 doden) en bij de slachtoffers van een ongeval met een vrachtwagen (van 29 naar 16 doden). Verder is het nog opvallend dat in Brussel en Wallonië geen enkele fietser om het leven is gekomen.

Minder doden op weekendnachten dan tijdens weeknachten!

Het aantal ongevallen is gedaald tijdens elke periode van de week. Het aantal doden tijdens de dag in het weekend is licht gestegen (+1). Voor de eerste keer zijn er meer doden gevallen tijdens de weeknachten (11 doden) dan tijdens de weekendnachten (7 doden).

Historisch laag aantal doden in ongevallen met een jonge bestuurder

Het aantal letselongevallen waarbij een jonge bestuurder (18-24 jaar) betrokken is, is fors gedaald (‑15%) en bereikt een laagterecord. Het aantal doden ter plaatse in dit soort ongevallen is nog nooit zo laag geweest (van 22 naar 12 doden). Er zijn 4 keer minder doden bij dit soort ongevallen in het eerste trimester van 2018 dan in dezelfde periode 10 jaar geleden (48 doden in 2008). 

Conclusie

De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer laten een positieve tendens zien voor de eerste 3 maanden voor dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De evolutie van het aantal ongevallen is gunstig (-5%) en het aantal doden ter plaatse daalt sterk (-19%). Deze tendens gaat verder op de dalende trend voor heel 2017. Deze bemoedigende cijfers moeten wel met voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat enkel over een periode van 3 maanden. De interpretatie van deze cijfers is dus niet altijd eenvoudig.

De evolutie van de ongevalsindicatoren is ook in de buurlanden gunstig. Zo zien we in Frankrijk ook een belangrijke daling van het aantal letselongevallen (-13%) en een daling van het aantal verkeersdoden ter plaatse (-6%). 

Minister van Mobiliteit François Bellot: “Deze positieve cijfers stemmen me tevreden. Ze volgen dezelfde evolutie die we vorig jaar ook al konden vaststellen. We moeten natuurlijk de resultaten van de volgende maanden afwachten om verregaande conclusies te trekken. Binnen enkele weken wordt het alcoholslot verplicht voor bepaalde overtreders die met te veel alcohol achter het stuur betrapt werden. Deze maatregel moet samen met de andere maatregelen die reeds genomen zijn, ons in staat stellen om zo dicht mogelijk het objectief van maximum 420 verkeersdoden per jaar te benaderen.’

De volledige barometer is terug te vinden op : https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/