Deze 4de september 2018 is de start van een nieuw tijdperk voor de mobiliteit in België.  Een zelfrijdende shuttle die met andere weggebruikers kan interageren, heeft voor het eerst met passagiers op de openbare weg rondgereden. Deze primeur werd in Han-sur-Lesse georganiseerd door Vias institute en de minister van Mobiliteit François Bellot, in aanwezigheid van premier Charles Michel. De shuttle zal de komende weken bezoekers van het domein van de grotten van Han vervoeren. Later volgt er nog een test met een tweede shuttle op een andere toeristische trekpleister.

Voor het eerst in België

Testen met een autonome shuttle worden de laatste jaren zowat overal ter wereld gehouden. Iets meer dan een jaar geleden heeft Vias institute een eerste test gedaan van een autonome shuttle. Dit was op een privé-terrein en afgesloten van het verkeer. Een voertuig zonder bestuurder, dat tussen voetgangers en andere voertuigen rijdt in het echte verkeer, is echter een primeur voor ons land. De wegcode moest daarom in tussentijd aangepast worden. Dat maakte het nu mogelijk om deze test te doen op de openbare weg, mits het naleven van enkele bepalingen.

Eerste minister Charles Michel: “Mobiliteit en digitalisering zijn twee belangrijke thema’s in het kader van het Nationaal Pact voor strategische investeringen. Deze test op de openbare weg in reële omstandigheden is een primeur in België. België stelt zich zeer proactief op en is een van de eerste Europese landen waar dit soort testen is toegelaten. De federale regering is zeer actief geweest. Automatische voertuigen vormen een oplossing voor een toekomst met een betere mobiliteit en een  grotere verkeersveiligheid."

Voor deze première is de site van Han-sur-lesse uitgekozen. De shuttle zal in de komende weken volledig zelfstandig een traject van ongeveer 500 meter op de openbare weg afleggen van de parking tot vlakbij de loketten om tickets te kopen voor het domein van de Grotten van Han.

Karin Genoe: ”Het doel van Vias institute is om de reacties van passagiers en weggebruikers te bestuderen. Zo kunnen we de technologie eventueel verbeteren om er voor te zorgen dat deze voertuigen zich harmonieus en in alle veiligheid in ons verkeer integreren’”. De shuttle zal daarna ook kunnen rijden tot aan de ingang van de grotten van Han, over een traject van meer dan 1,5 kilometer.

Een weg vol obstakels

Om deze test uit te voeren heeft Vias institute nauwgezet de procedure moeten volgen die door de FOD Mobiliteit is opgesteld. Daarnaast waren er een hoop praktische problemen die opgelost moesten worden zoals de inschrijving en de verzekering van het voertuig. Er was ook nog het obstakel van het rijbewijs van de personen die in geval van een probleem de bediening van het voertuig terug in handen moeten nemen. Deze test heeft dus op vele gebieden het pad geëffend. Dat maakt de organisatie van dergelijke tests de volgende keer een pak makkelijker.

Voertuigen van de toekomst

De zelfrijdende shuttle detecteert andere weggebruikers en eventuele obstakels door middel van Lidarsensoren.

Deze zelfrijdende shuttles zijn ideaal om te gebruiken op campussen, pretparken en om mensen van de parking van een ziekenhuis naar de ingang te vervoeren. Zo kunnen ze de mobiliteit verhogen van ouderen of mensen die moeilijk te been zijn, want ze zijn aangepast om bijvoorbeeld rolstoelgebruikers mee te nemen.

Brigitte Malou, CEO van het domein van de Grotten van Han:” Wij zijn zeer vereerd dat Han-sur-Lesse uitgekozen is om opwindende technologie te testen. Het zal een extra aantrekkingspool zijn voor ons domein.”  Ook de stad Rochefort deelt die mening:”We zijn vereerd dat onze inwoners en de toeristen deze nieuwe onuitgegeven en innoverende vervoerswijze kunnen ontdekken.”

Er is nu een trend om in stadscentra niet langer te kiezen voor particuliere wagens en de voorkeur te geven aan het openbaar vervoer. We kunnen ons voorstellen dat er 2 aanvullende modi zullen bestaan in de toekomst: ik rijd met mijn eigen voertuig tot een bepaalde plaats waarna een zelfrijdende shuttle mij langs welbepaalde korte trajecten naar het stadscentrum brengt waar geen individuele voertuigen toegelaten worden.

Nog enkele obstakels die moeten overwonnen worden

Zoals bij elke nieuwe technologie zijn er nog een aantal obstakels die nog overwonnen moeten worden, zeker op het gebied van de technologie. Felle regen, hevige mist, en zeker sneeuw kunnen ervoor zorgen dat het zicht van de Lidarsensoren belemmerd wordt. Maar ook de publieke infrastructuur stelt nog problemen. Zelfrijdende voertuigen moeten overal de verkeersborden en rijstroken goed kunnen detecteren als ze op de openbare weg willen rondrijden.

Belangrijk is ook hoeveel vertrouwen mensen hebben in zo’n autonoom voertuig? Willen ze dit wel gebruiken? Het is hetzelfde vertrouwen dat mensen enkele tientallen jaren geleden ook in liften moesten krijgen. Toen was er ook nog een liftboy of girl nodig…

Grote verwachtingen

Nochtans hebben de overheden grote verwachtingen in deze nieuwe technologie. Door autonome voertuigen zal het voor mogelijk zijn het doel van nul verkeersslachtoffers in ons verkeer te benaderen. Dat is trouwens het enige aanvaardbare doel dat je als maatschappij kan stellen als het over verkeersveiligheid gaat.

François Bellot , federaal minister van Mobiliteit:”Ik ben ervan overtuigd dat de mobiliteit van morgen meer gedeeld, meer verbonden en meer intermodaal moet zijn. Zo kunnen we de verkeersveiligheid en de mobiliteit verbeteren en de negatieve effecten op het milieu verminderen. De autonome voertuigen passen perfect in deze logica. Dit is dus niet einde van een proces, maar pas het begin.”