15 november is in België de ‘Nationale dag voor de verkeersveiligheid’. Voor deze gelegenheid heeft Vias institute een enquête gehouden over agressiviteit en irritante gedragingen in ons verkeer. Uit deze enquête blijkt dat de agressieve bestuurders 2 keer meer betrokken zijn in ongevallen dan rustigere bestuurders. Bij de irritante gedragingen zijn het ‘bezetten’ van de middenrijstrook op de autosnelweg en het niet gebruiken van de richtingaanwijzer binnen de bebouwde kom de meest vervelende gedragingen bij de bestuurders.

15 november, nationale dag van de verkeersveiligheid

Een van de maatregelen die genomen zijn op de Staten-Generaal voor verkeersveiligheid in 2015 is om elk jaar op 15 november een ‘nationale dag van de verkeersveiligheid’ te organiseren. Dit jaar maakt Vias institute de resultaten bekend van een enquête over irritante en agressieve gedragingen in ons verkeer. Die enquête werd gehouden bij een representatief staal van de Belgische bevolking.

Resultaten van de enquête

Middenvakrijden en bumperkleven meest irritante gedragingen op Vlaamse autosnelwegen

Op het middenvak blijven rijden op de autosnelweg in plaats van in te voegen is met voorsprong het gedrag dat door anderen als het meest irritant wordt ervaren. 1 ondervraagde persoon op 4 (27%) zet het op de eerste plaats als meest ergerlijke gedrag.

De Walen (36%) en de Brusselaars (34%) klagen er veel meer over dan de Vlamingen (22%). Bumperkleven (14%) en het niet gebruiken van de richtingaanwijzers (11%) vervolledigen de top3 van het klassement. In Vlaanderen is de top 3 net hetzelfde als nationaal, maar naast middenvakrijden (27%) is er vooral een grote groep die zich ergert aan het bumperkleven (25%). In Limburg is dit zelfs het meest ergerlijke gedrag (25%).  In Brussel ziet het ‘podium’ er anders uit. Op de eerste plaats staan ook daar de middenvakrijders, gevolgd door zigzaggen tussen de andere bestuurders (17%) en telefoneren achter het stuur (12%).

Top 3 van irritante gedragingen op de autosnelweg

 

België

 

 

Vlaanderen

 

 

Brussel

 

1)

Op de middenstrook rijden in plaats van in te voegen

27%

1)

Op de middenstrook rijden in plaats van in te voegen

27%

1)

Op de middenstrook rijden in plaats van in te voegen

34%

2)

Bumperkleven      

14%

2)

Bumperkleven

25%

2)

Zigzaggen tussen de andere weggebruikers

17%

3)

De richtingaanwijzers niet gebruiken

11%

3)

De richtingaanwijzer niet gebruiken

15%

3)

Telefoneren achter het stuur

12%

De richtingaanwijzer wordt te weinig gebruikt

Binnen de bebouwde kom is het meest ergerlijke gedrag het niet gebruiken van de richtingaanwijzers. 1 ondervraagde persoon op 4 ergert zich er aan (25%), in Vlaanderen is dat zelfs 1 op 3 (35%). Op de tweede plaats staat telefoneren achter het stuur (21%), gevolgd door een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren (18%).  Dit gedrag irriteert vooral de mensen in Brussel, daar staat het zelfs op de eerste plaats. (33%).

 

België

 

 

Vlaanderen

 

 

Brussel

 

1)

De richtingaanwijzer niet gebruiken

25%

1)

De richtingaanwijzer niet gebruiken

35%

1)

Een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren

33%

2)

Telefoneren achter het stuur                               

21%

2)

Telefoneren achter het stuur

29%

2)

De richtingaanwijzer niet gebruiken

17%

3)

Een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren

18%

3)

Een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren

26%

3)

Telefoneren achter het stuur

15%

Agressieve bestuurders 2 keer meer betrokken in ongevallen

De enquête van Vias institute ging ook over agressiviteit in het verkeer. Meer dan 1 Belg op 2 (57%) zegt in het afgelopen jaar slachtoffer geweest te zijn van agressief gedrag in het verkeer. Het gaat dan in de meeste gevallen over toeterende wagens (28%), obscene gebaren (28%) of verbale agressie (27%). In 2 % van de gevallen gaat het over fysieke agressie.

Er is een groot verschil tussen de regio’s: meer dan 1 Vlaming op 2 (52%) verklaart het afgelopen jaar niet het slachtoffer te zijn geweest van agressiviteit in ons verkeer. (ten opzichte van 33% van de Walen en slechts 28% van de Brusselaars). De Walen (38%) en Brusselaars (39%) worden twee keer zo vaak geconfronteerd met toeterende wagens dan de Vlamingen (20%).

Op provinciaal niveau zien we vooral dat in Antwerpen bestuurders last hebben van verbale agressie (35%). Dat is 4x zoveel dan in West-Vlaanderen (9%).

2,5% van de ondervraagde mensen verklaart in het afgelopen jaar minstens 1 maal  uit hun auto gestapt te zijn om ‘de zaak uit te klaren’ met een andere bestuurder. Tot slot laat deze enquête toe om een directe link te maken tussen agressief gedag en de betrokkenheid in een ongeval. De bestuurders die aangeven alle dagen agressief te zijn, zijn twee keer mee betrokken (20%) in een verkeersongeval in de afgelopen 3 jaar, dan zij die slechts zelden of nooit agressief zijn (11%).

10 vuistregels om agressiviteit in het verkeer te vermijden

    1. Verkeersveiligheid is een zaak van iedereen: door de wegcode onder alle omstandigheden te respecteren, kunnen andere weggebruikers beter je gedrag voorspellen.
    2. Niemand wil je persoonlijk irriteren, missen is menselijk. Zelfs de meest gevaarlijke manoeuvres zijn niet bedoeld om je te enerveren.
    3. Don’t worry, be happy. Blijf kalm achter het stuur. De weg is niet de plaats om uw frustraties of stress tot uiting te brengen.
    4. Neem de weg niet in, maar deel hem. U bent niet de enige die op tijd wil aankomen. Probeer om hoffelijk, kalm en rustig te blijven.
    5. Met een simpel gebaar je excuseren of iemand bedanken kost niets en kan wonderen doen

Als de situatie toch uit de hand loopt...

    6.   Erger je niet. Niet reageren vermijdt dat de situatie uit de hand loopt.

     7.   Toon je afkeer niet. Laat de uitbranders voor rekening van de politie en de rijcursussen aan de instructeurs. U kalmeert   de andere bestuurder niet door hem tot de orde te roepen.

     8. Daag niet uit: Neem een neutrale houding aan.  Probeer niet om ten koste van alles gelijk te krijgen.

     9. Uw wagen is uw eerste bescherming. Als de andere bestuurder niet kalmeert, sluit dan de deuren. U bent zo minder kwetsbaar en zo doet u niets waar u later mogelijk spijt van krijgt.

     10. Ga hulp zoeken. Ga als dat kan naar een publieke plaats. Als je als slachtoffer helemaal alleen bent, heb dan steeds de reflex om de politie te verwittigen.  

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.