Vorig jaar kwamen 516 personen in het verkeer om het leven in ons land. Toch zijn er ook meer dan 300 gemeenten waar geen enkele verkeersdode viel. In 121 gemeenten in ons land is zelfs de laatste 3 jaar geen verkeersdode meer te betreuren geweest. Dat toont aan dat vision zero geen illusie is. De laatste 10 jaar zijn er ook vele gemeenten waar het aantal doden en gewonden met meer dan 40% gedaald is. Via het online dashboard van Vias institute kan je nu bekijken hoe jouw gemeente het doet op het vlak van verkeersveiligheid.
Volgens de officiële ongevalscijfers kwamen er in 2021 516 personen om het leven in ons verkeer. Dat is een stijging ten opzichte van 2020 toen er 499 doden te betreuren vielen.
Ontzettend veel factoren spelen een rol spelen bij het tot stand komen van een ongeval. Daarom zijn maatregelen op elk beleidsniveau (nationaal, regionaal en lokaal) nodig om het aantal slachtoffers te laten dalen. Dat gaat oa over het aanpassen van de infrastructuur, sensibilisering en het verhogen van de pakkans voor overtredingen. Dat samenspel van maatregelen kan leiden tot een flinke reductie van het aantal verkeersdoden.
Vision Zero is geen illusie
Vision Zero, het streven naar nul verkeersdoden is geen illusie. Zo waren er in 2021 in België op een totaal van 581 gemeenten ook meer dan 300 steden en gemeenten zonder verkeersdoden. 121 gemeenten en steden hebben zelfs al sinds 2019 geen dodelijk verkeersslachtoffer meer op hun grondgebied. Natuurlijk is het voor de grote steden met veel meer weggebruikers moeilijker dit doel te behalen, zeker als er nog een snelweg over hun grondgebied loopt. De grootste gemeente zonder verkeersdode de laatste 3 jaar is Ukkel met bijna 85 000 inwoners.
Nieuwpoort gemeente met grootste reductie van aantal slachtoffers op 10 jaar tijd in Vlaanderen
Op 10 jaar tijd is er in vele gemeenten een forse reductie geweest van het totaal aantal slachtoffers (doden en gewonden). In Vlaanderen vielen er gemiddeld 24% minder verkeerslachtoffers (tussen 2012 en 2021). Dit zijn de 5 Vlaamse gemeenten waar we de grootste positieve evolutie zagen.
Populatie |
slachtoffers 2012 |
slachtoffers 2021 |
Evolutie 2012-2021 |
|
Nieuwpoort |
11679 |
87 |
24 |
-72% |
Wezembeek-Oppem |
14307 |
33 |
11 |
-67% |
Gistel |
12124 |
66 |
26 |
-61% |
Opwijk |
14797 |
40 |
16 |
-60% |
Affligem |
13412 |
59 |
25 |
-58% |
In grotere steden is het door de complexiteit en drukte van het verkeer vaak moeilijker om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen. Toch zijn er ook bij de grote gemeenten (meer dan 30 000 inwoners) ook grote positieve evoluties waar te nemen.
Populatie |
Slachtoffers 2012 |
Slachtoffers 2021 |
Evolutie 2012-2021 |
|
Waregem |
38565 |
193 |
97 |
-50% |
Zaventem |
35551 |
179 |
93 |
-48% |
Geel |
40823 |
229 |
121 |
-47% |
Asse |
33917 |
139 |
74 |
-47% |
Heist-Op-Den-Berg |
43123 |
155 |
85 |
-45% |
Waregem is de stad waar het meeste vooruitgang geboekt is. Het is niet toevallig één van de 140 deelnemende steden of gemeenten die het SAVE-charter van Ouders van Verongelukte Kinderen ondertekenden. Met dat charter geven steden en gemeenten aan dat ze op lokaal niveau gericht doelstellingen nastreven voor het verhogen van de verkeersveiligheid. Die acties en doelstellingen zijn in het bijzonder gericht op plaatsen waar kinderen en jongeren vaak aan het verkeer deelnemen. Het doel is dat er geen (jonge) verkeersslachtoffers zouden vallen.
Wil je meer weten hoe je eigen gemeente scoort? Dat kan vanaf nu via het dashboard verkeersongevallen op https://www.vias-roadsafety.be/nl/ Selecteer jouw gemeente en bekijk alle statistieken.