Newsroom

12% van de Belgische jonge bestuurders rijdt maandelijks minstens eenmaal onder invloed van drugs. Rijden onder invloed van drugs lijkt daarmee een even groot verkeersveiligheidsprobleem als alcohol achter het stuur te worden. Dat is een van de meest opvallende…

Nationale verkeersonveiligheidsenquête 2018 (pdf, 207.0K)

Volgens een nieuwe enquête van Vias institute hebben 6 op de 10 Belgen al moeten blazen tijdens een alcoholcontrole. 1 op de 3 Belgische bestuurders werd in de voorbije 3 jaar gecontroleerd.

Alcohol2018 (pdf, 202.4K)

Parkeerplaats vinden is voor artsen die huisbezoeken afleggen een groot probleem: 1 op de 8 kreeg afgelopen jaar een boete voor foutparkeren. 43% heeft meerdere keren per maand moeilijkheden om een geschikte parkeerplaats te vinden. 4 op de 10 Belgische artsen kregen…

Enquête Artsenkrant (pdf, 208.8K)

Volgens cijfers van de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden in de eerste 9 maanden van dit jaar met 5% gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er vielen 16 doden minder over deze periode dan een jaar…

verkeersbarometer Q3 (pdf, 213.3K)

In 2017 waren er 4210 ongevallen met doden of gewonden waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat komt neer op 1 ongeval elke 2 uur. Dat aantal daalt elk jaar, maar slechts zeer traag.

Bob winter 2018-2019 (pdf, 297.2K)

Op 22 november wordt de “PedBikePlanner” webtool officieel gelanceerd op de Polis Conferentie in Manchester. De webtool geeft een stad op basis van haar algemene kenmerken advies op maat over hoe wandelen en fietsen in die stad het beste gestimuleerd kunnen worden…

Volgens een nieuwe gedragsmeting van Vias institute is het percentage personen dat in de wagen zijn veiligheidsgordel draagt nog nooit zo hoog geweest in België : 95% van de personen vooraan draagt hem en 86% van de inzittenden achteraan.

Het is belangrijk om erop te…

Gordel2018 (pdf, 235.8K)

Volgens een nieuwe enquête van Vias institute woont meer dan 1 Belg op 4 momenteel in een zone 30. 6 op de 10 Belgen zijn voorstander van een zone 30 in het centrum van alle steden, op voorwaarde dat de maximumsnelheid op de grote verkeersassen 50 of 70 km/u blijft.

Bijna 6 op de 10 Belgen vindt dat de zones 30 slechts zijn aangegeven (pdf, 221.9K)

Voor de eerste keer heeft Vias institute snelheidsmeters opgehangen op plaatsen waar de politie controleerde tijdens de flitsmarathon. De snelheid werd niet alleen gemeten tijdens de flitsmarathon maar ook exact één week ervoor. Bedoeling was om na te gaan wat de…

Flitsmarathon 2018 (pdf, 302.3K)

Vias institute en TNO Nederland sluiten een samenwerkingsakkoord! Het akkoord werd tijdens het werkbezoek van minister Jan Jambon aan Nederland getekend.