Newsroom

Het percentage recidivisten ligt 41% lager bij verkeersovertreders die een vorming moeten volgen in vergelijking met overtreders die een klassieke straf zoals een geldboete of verval van recht tot sturen krijgen.  Dit blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute…

Alternatievestraffen (pdf, 89.2K)

De Belgische Politie, EY en Vias institute organiseren een hackathon om slimme innovatie bij de Politie te boosten.

Om de filetijd in te korten zoekt 1/3 van de bestuurders een alternatieve route door gebruik te maken van applicaties op zijn gsm. Een grote meerderheid van de bestuurders schat in dat ze hierdoor tijd winnen op drukke trajecten. Uit een nieuwe enquête van Vias…

gedragfiles (pdf, 87.0K)

Welke plaats is er voor elektrische steps in onze mobiliteit na de Covid19-pandemie? We vroegen aan Romain Dekeyser, Senior Operations Manager van Lime Benelux hoe elektrische steps het mobiliteitslandschap in de stad kunnen veranderen. Een andere belangrijk issue is…

Je hebt het zeker al eens ervaren… plots moet je afremmen op de snelweg omdat iedereen vertraagt. Je komt in een file terecht. Een ongeval? Iemand met pech op de baan? Vrij snel zet de file zich in beweging en kom je terug naar je normale snelheid. Maar je ziet niets……

Vanaf 1 oktober zullen bestuurders verplicht worden om een ‘reddingstrook’ te vormen op wegen met tenminste 2 rijstroken in de gevolgde richting vanaf het moment dat er filevorming optreedt. Zo kunnen hulpdiensten altijd vlot en vrij passeren.

Om de weggebruikers te…

FAQ Reddingsstrook (pdf, 682.7K)

De coronacrisis heeft tot gevolg dat het aantal werknemers dat aan telewerk doet spectaculair gestegen is. Momenteel is tot 45 % van de actieve Belgen 1 of meer dagen thuis aan het werk. 1/5 van de telewerkers werkt zelfs elke dag van thuis. Dit zijn enkele resultaten…

Telewerk2020 (pdf, 140.9K)

Bij 12% van de verkeersongevallen waarbij iemand gewond raakt of sterft in ons land is er sprake van vluchtmisdrijf. Vorig jaar gebeurde er minstens elke twee uur een ongeval waarbij de dader de vlucht nam. Ook in Vlaanderen neemt het fenomeen toe en in 1 op de 8…

Uit een nieuwe statistische analyse van Vias blijkt dat meer dan 4 op de 10 kinderen en jongeren die betrokken waren bij een letselongeval, op weg waren naar of van school. Er zijn twee leeftijden die in het bijzonder risicovol zijn: tussen 11 en 12 jaar stijgt het…

Terug naar school 2020 (pdf, 98.8K)
×

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.