Newsroom

Op vrijdag 18 mei  was een hele sessie op de Road Safety on Five Continents Conference (RS5C) in Zuid-Korea gewijd aan het ESRA-project.  Onderzoeker Uta Meesman van Vias institute, organiseerde deze sessie en gaf een overzicht over de aanpak van het project, de…

Tijdens het laatste Europees Kampioenschap voetbal in 2016 was er een stijging van het aantal letselongevallen na de wedstrijden van de Rode Duivels met 80% in vergelijking met gelijkaardige dagen zonder wedstrijd. Op iets meer dan één maand voor de start van het WK…

Eén op 3 autobestuurders is al eens moeten stoppen op de pechstrook langs de autosnelweg. Minder dan de helft van die personen heeft op dat moment de essentiële veiligheidsvoorschriften nageleefd, namelijk het plaatsen van de gevarendriehoek en het dragen van een…

Bijna de helft van de mensen die stoppen op de pechstrook respecteren de veiligheidsvoorschriften niet (pdf, 128.2K)

Op 31 maart wordt op alle nieuwe Europese wagens eCall verplicht. Dat is een systeem dat bij een ongeval automatisch de hulpdiensten belt en daarnaast de exacte locatie van het ongeval meldt.

eCall verplicht vanaf 31/3 (pdf, 212.8K)

Belgisch-Nederlandse alliantie ontwikkelt met Europese steun hoogtechnologische veiligheidsoplossing voor havens.

Trucks met ‘slim’ zeil tegen havencriminaliteit (pdf, 127.0K)

De afgelopen 10 jaar kwamen er zo’n 28% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 24%. De veiligheid van motorrijders is er dus nationaal gezien op vooruitgegaan. Zo blijkt uit een nieuwe analyse die Vias institute publiceert naar…

Motorrijders 2018 (pdf, 211.0K)

Er doen heel wat vooroordelen de ronde als het aankomt op vrouwen achter het stuur. Op deze internationale dag van de vrouw heeft Vias institute een nieuwe analyse gemaakt, waaruit blijkt dat vrouwen achter het stuur minder risico’s nemen dan mannen en minder…

vrouwen achter het stuur: minder boetes ,minder ongevallen (pdf, 467.3K)

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse met 3% gedaald in 2017 ten opzichte van 2016. De situatie verschilt sterk van regio tot regio. Zo is het aantal doden in Brussel gestegen en gestagneerd in Wallonië.

Verkeersveiligheidsbarometer2017persbericht (pdf, 213.4K)

Elk jaar vragen ongeveer 2000 Belgen een gordelvrijstelling omwille van medische redenen. Nochtans is er geen enkel geval waarin dat gerechtvaardigd is. De gordel niet dragen kan grote gevolgen hebben. .

Persbericht: laatste 10 jaar 20 000 gordelvrijstellingen (pdf, 203.9K)Brochure vrijstelling van gordeldracht (pdf, 659.1K)

Slechts 23% van de kinderen kleiner dan 1m35 wordt op een volledig correcte manier vervoerd in de wagen. Nog problematischer is dat 13% van de kinderen zelfs helemaal niet wordt vastgemaakt. Zo blijkt uit een nieuwe grootschalige studie van Vias institute.

Slechts 1 op de 4 kinderen correct vastgemaakt in de wagen (pdf, 229.4K)