Vandaag 8 maart is het de internationale dag van de vrouw.

Er doen heel wat vooroordelen de ronde als het aankomt op vrouwen achter het stuur. Op deze internationale dag van de vrouw heeft Vias institute een nieuwe analyse gemaakt, waaruit blijkt dat vrouwen achter het stuur minder risico’s nemen dan mannen en minder betrokken zijn in zware ongevallen.

Ongevalsstatistieken

Minder zware ongevallen bij de vrouwen

Bij ongevallen zijn de vrouwen minder ernstig verwond dan mannen. Dat komt omdat ze van nature voorzichtiger rijden. Zo zijn ze in de statistieken goed voor:

  • 44% van de lichtgewonden
  • Slechts 34% van de zwaargewonden
  • En slechts 23% van de doden.

Anders gezegd: vrouwen zijn betrokken in minder ernstige ongevallen dan mannen.

Andere cijfers bevestigen ook dat vrouwen minder ernstige ongevallen hebben: ongevallen waarbij er een vrouwelijke bestuurster betrokken was, hebben twee keer minder vaak een dodelijke afloop dan de ongevallen met een mannelijke bestuurder. We tellen 10 doden per 1.000 letselongevallen waarbij een automobiliste betrokken was, ten opzichte van 19 doden bij letselongevallen met een automobilist.

Vrouwen zijn in het algemeen minder betrokken in een letselongeval

Of ze nu bestuurder, passagier of voetganger zijn, vrouwen vertegenwoordigen 43% van de verkeersslachtoffers (doden of gewonden). Hun aandeel daalt zelfs naar 37% als we rekening houden met bestuurders alleen. Daarnaast zijn er wel 62% van de gewonde of overleden passagiers van het vrouwelijke geslacht. Dat komt waarschijnlijk voor een deel omdat mannen vaker het stuur nemen dan vrouwen.

… op elke leeftijd

Zelfs als we kijken naar de leeftijdspiramide, zien we dat het aantal vrouwelijke verkeersslachtoffers, ongeacht de leeftijd, lager is dan de mannelijke. Het grootste verschil zien we bij de jongeren(15-19 jaar en 20-24 jaar), en de dertigers (30-34 jaar en 35-39 jaar), waar er 1,4 keer meer mannelijke slachtoffers zijn dan vrouwelijke (per 100.000 inwoners).

Verschillende verplaatsingswijzen

Het zal niemand verbazen dat we ook in de verplaatsingswijze tussen mannen en vrouwen een verschil zien. Zo zijn slechts 11% van de motorrijders en 3% van de inzittenden van een vrachtwagen vrouwelijke verkeersslachtoffers. Omgekeerd is dan weer 61% van de inzittenden van een bus of autocar die slachtoffer zijen en 52% van de gewonde voetgangers een vrouw.

Boetes en veroordelingen

Volgens een studie van Vias institute zijn bijna 2/3 van de bestuurders die een onmiddellijke inning moeten betalen na een inbreuk tegen het verkeersreglement mannen. Bij de veroordeelden voor een politierechtbank gaat het zelfs over drie kwart mannen.

Risicogedragingen

Alcohol achter het stuur : mannen blazen 4 keer vaker positief

In vergelijkbare omstandigheden(een persoon van dezelfde leeftijd, op hetzelfde moment van de week, van dezelfde afkomst, met hetzelfde aantal passagiers), is er 4x zoveel kans dat het een man is die met een alcoholgehalte boven de toegestane limiet rijdt, dan een vrouw. Zo bleek uit de laatste gedragsmeting van Vias institute ook dat 4% van de gecontroleerde mannen onder invloed reden tegenover slechts 1 % van de vrouwen. Dit komt niet alleen omdat vrouwen voorzichtiger zijn op het moment dat ze moeten kiezen om al dan niet te rijden, maar ook omdat vrouwen, algemeen genomen, significant minder alcohol drinken dan mannen. Uit de gedragsmeting van Vias institute blijkt ook dat mannen het over het algemeen meer aanvaardbaar vinden van te rijden onder invloed van alcohol dan vrouwen.

Deze neiging van de mannen om meer onder invloed van alcohol te rijden, vertaalt zich ook naar de ongevallenstatistieken: slechts 5% van de vrouwelijke bestuurders die een alcoholtest onderging na een letselongeval was effectief onder invloed van alcohol. Bij de mannen steeg dit percentage tot 11%.

Veiligheidsgordel

Ook wat het dragen van de gordel betreft, zijn mannen veel lakser dan vrouwen. Het aantal vrouwen dat de gordel draagt is altijd al hoger geweest dan het aantal mannen. Uit de gedragsmeting van Vias institute blijkt dat 90,4% van de mannen hun gordel droeg tegenover 93,5% van de vrouwen. Bij de gordeldracht achteraan in de wagen is dit verschil nog meer uitgesproken.

Snelheid

Ook wat snelheid betreft, respecteren mannen minder de snelheidslimieten dan de vrouwen.

Op de vraag: ‘Heb je in het afgelopen jaar bewust de snelheidslimieten overtreden als de mogelijkheid er was?’ zijn er ook grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Zeker als het gaat over ‘140 km/h rijden op de autosnelweg’ en ‘70km/h rijden binnen de bebouwde kom’.

Wat de sociale norm betreft, vinden mannen significant minder (54%) dan vrouwen (63%) dat hun sociale omgeving van mening is dat we de snelheidslimieten moet respecteren. Dat wil zeggen dat mannen dus minder sociale druk voelen om de snelheidslimieten na te leven.

GSM achter het stuur

Als we gsm-gebruik achter het stuur vergelijken tussen mannen en vrouwen voor alle voertuigen samen, zien we een belangrijk verschil tussen de twee geslachten. Dit is ongeacht of het gaat om effectief bellen met een gsm of ermee bezig te zijn. 3,6% van de mannen gebruiken hun gsm achter het stuur ten opzichte van 2,4% van de vrouwen. Vrouwelijke bestuurders hebben minder de neiging om hun gsm te manipuleren terwijl ze aan het rijden zijn. Dit verschil zien we vooral op de autosnelweg (3,7% van de mannen hanteren hun gsm op de autosnelweg tegenover 1,6% van de vrouwen).

Conclusie

Vrouwen zijn minder vaak betrokken bij ernstige ongevallen dan mannen omdat ze minder risico’s nemen. Vrouwen gedragen zich duidelijk voorzichtiger dan mannen achter het stuur. Ze getuigen van meer verantwoordelijkheidszin en tonen meer respect voor de andere weggebruikers. Omgekeerd zijn mannen eerder geneigd om hun fouten te relativeren en zijn ze zich minder bewust van het gevaar dat ze lopen (of waarin ze anderen brengen). Dit verklaart ook waarom meer dan 90% van de bestuurders die een opleiding volgen bij Vias institute in het kader van alternatieve straffen, mannen zijn.

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).

          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.