Volgens een nieuwe enquête van Vias institute bij bestuurders tussen de 18 tot 30 jaar doet 7 op de 10 van hen beroep op een rijschool om te leren rijden. De vrije begeleiding is populairder in Wallonië (39%) dan in Brussel (16%) en Vlaanderen (25%). Uit de enquête blijkt ook een verontrustende stijging van het aantal jonge bestuurders die een boete kreeg voor druggebruik. Bij 1 op de 8 jonge bestuurders die een boete kreeg, was dat omwille van druggebruik. 3 jaar geleden ging het over 1 op de 100. Er wordt de laatste jaren meer gecontroleerd op drugs, maar de banalisering van cannabis speelt zeker een rol in dit fenomeen.
Om te weten op welke manier jongeren leren rijden, welk risicovol gedrag ze stellen in het verkeer en hun betrokkenheid in ongevallen heeft Vias institute een representatieve steekproef van 1000 jonge bestuurders van 30 jaar of jonger bevraagd.
4 op de 10 kiest voor combinatie vrije opleiding en rijschool in Vlaanderen
Meer dan 7 op de 10 jonge bestuurders (71%) doen op één of andere manier beroep op een autorijschool om te leren rijden. De formule die het vaakst gebruikt wordt, is de combinatie tussen enerzijds de vrije opleiding en anderzijds enkele uren rijschool. 1 op de 3 jongeren (34%) kiest voor deze aanpak. Dit is de meest gerichte opleiding omdat je een aantal uren met professionele lesgevers kunt werken en daarna zo lang als nodig is, kunt blijven oefenen met een ervaren chauffeur/begeleider.
29% van de jongeren kiest voor de formule van 20 uren rijschool en leert dan zelfstandig verder rijden. 8% kiest ervoor om 30 uren rijles te volgen en dan meteen zijn examen te gaan afleggen om zijn rijbewijs te behalen. Deze optie is populair in Wallonië (11%) en in Brussel (15%), maar is onbestaande in Vlaanderen.
Oorspronkelijk werd deze optie mogelijk gemaakt voor werkzoekenden. Toch lijkt deze directe toegang tot een rijbewijs een veel breder publiek aangesproken te hebben. Vanuit verkeersveiligheidsstandpunt zijn er twijfels of een bestuurder op 30 uur in staat is om alle gevaren van het verkeer in te schatten en op de correcte manier te handelen wanneer er zich risicovolle situaties voordoen. De lesuren worden meestal ook overdag gegeven, waardoor de kandidaat niet in alle rijomstandigheden (zoals bijvoorbeeld in het donker) gereden heeft.
28% kiest voor de vrije begeleiding, maar er zijn grote verschillen tussen de regio’s. In Wallonië kiest 39% voor deze optie, in Vlaanderen 25% en in Brussel 16%.
Hoe heb je leren rijden?
|
België |
Wallonië |
Brussel |
Vlaanderen |
Vrije begeleiding |
28% |
39% |
16% |
25% |
Vrije begeleiding maar met enkele uren rijles |
34% |
24% |
33% |
41% |
Met de rijschool (20u) en daarna alleen |
29% |
26% |
33% |
30% |
Directe toegang (30u rijschool en dan onmiddellijk examen) |
8% |
11% |
15% |
4% ** |
**Deze optie bestaat nog niet in Vlaanderen, het gaat hier dus om mensen die deze opleiding in Brussel of Wallonië gevolgd hebben
Bij 1 op de 8 jongeren die een boete kreeg, was dat voor drugs achter het stuur
Het aantal jonge bestuurders tussen 18 en 30 jaar dat in het voorbije jaar een boete kreeg is lichtjes gestegen in vergelijking met 3 jaar geleden (van 27% naar 30%). Overdreven snelheid is nog altijd goed voor ongeveer 1 op de 2 boetes. Toch stellen we vooral een stijging vast voor boetes voor rijden onder invloed van alcohol (van 3 naar 11%) en vooral van drugs (van 1 naar 12%).
Uit deze enquête blijkt ook dat jongeren in Wallonië en Brussel toleranter zijn voor het rijden onder invloed van alcohol of drugs. Zo zegt 18% van de Waalse jongeren en 19% van de Brusselse jongeren op de vraag "Welk gedrag heeft u de afgelopen maand als automobilist vertoond?" dat ze onder invloed van alcohol hebben gereden, tegenover 7% van de Vlaamse jongeren. Een vergelijkbaar verschil kan worden vastgesteld voor drugsgebruik: 4% van de jongeren in Wallonië en 5% van de jongeren in Brussel hebben in de afgelopen maand gereden na het gebruik van drugs, tegenover 1% van de jongeren in Vlaanderen.
1 op de 3 jongeren was betrokken in een ongeval de voorbije 3 jaar
1 op de 3 jongeren tussen 18 en 30 jaar (33%) was betrokken bij een ongeval in de voorbije 3 jaar. Sinds de laatste enquête is er geen evolutie merkbaar. We zien daarentegen wel bij de jongste groep bestuurders tussen 18 en 24 jaar een stijging. 3 jaar geleden was 23% van hen betrokken geweest in een ongeval, deze keer gaat het over 32%.
De covidpandemie heeft zeker een rol gespeeld in dit fenomeen. Jongeren die in 2019 of 2020 hun rijbewijs haalden, hebben veel minder gereden door de opgelegde beperkingen (reisbeperkingen, avondklok, enz.). Toen alles begin 2022 weer openging, werden zij geconfronteerd met verkeersomstandigheden waarmee zij niet vertrouwd waren (zwaarder verkeer, 's nachts rijden met passagiers, enz.) In bijna de helft van de gevallen (48%) ging het om een eenzijdig ongeval, d.w.z. waarbij alleen de jonge bestuurder betrokken was. In 37% van de gevallen ging het om een ongeval met een andere weggebruiker waarbij de jonge bestuurder in de fout ging.