Vias institute neemt deel aan verschillende Europese netwerken.

E-Survey of Road user’ Attitudes (ESRA)

Het ESRA project (E-Survey of Road user’ Attitudes) is een gezamenlijk initiatief van onderzoekscentra en verkeersveiligheidsinstituten in 38 landen. Het doel van dit netwerk is om vergelijkbare (inter)nationale gegevens te verzamelen over de meningen, attitudes en het gedrag van weggebruikers met betrekking tot verkeersveiligheid en mobiliteit. De netwerkactiviteiten vertrekken van gegevens in een uitgebreide enquête. ESRA wordt gecoördineerd door Vias institute.

De volgende editie van het internationale ESRA-onderzoek is gepland voor 2018.

ISAB

In 2014 richtte Vias institute een “International Scientific Advisory Board” (ISAB) op met als belangrijkste doel het instituut te adviseren over zijn onderzoeksstrategie op het gebied van verkeersveiligheid. De ISAB-leden komen eenmaal per jaar samen en bespreken de uitvoering van de strategie, de kwaliteit van het onderzoek en de mogelijke opties voor de toekomst.

De ISAB bestaat momenteel uit 9 leden met een leidende rol in verschillende disciplines op het gebied van verkeersveiligheid:

  • Pierre-Jean Arnoux (IFSTTAR - The French Institute of Science and Technology for Transport, Development and Networks, Frankrijk)
  • Karel Brookhuis (RUG - Rijksuniversiteit Groningen, Nederland)
  • Rune Elvik (TOI - Institute of Transport Economics, Noorwegen)
  • Luciana Iorio (MIT - Ministry of Transport Infrastructure, Italië)
  • Klaus Machata (KfV - Austrian Road Safety Board, Oostenrijk; FERSI, IRTAD)
  • Robyn Robertson (TIRF - Traffic Injury Research Foundation, Canada)
  • Horst Schulze (BASt - Federal Highway Research Institute, Duitsland)
  • Maria Ségui (onafhankelijk adviseur, voorheen DGT - General Directorate of Traffic, Spanje)
  • Henk Stipdonk (SWOV - Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, Nederland)

 

European Transport Safety Council (ETSC)

ETSC is een onafhankelijk non-profit organisatie in Brussel die zich inzet voor het verminderen van het aantal verkeersdoden en gewonden in Europa.

ETSC werd opgericht in 1993 en geeft sindsdien onpartijdig advies rond verkeersveiligheid aan de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten. Het behoudt zijn onafhankelijkheid door financiering uit verschillende bronnen, waaronder lidmaatschappen, de Europese Commissie en steun van de publieke en private sector voor verschillende activiteiten.

Forum of European Road Safety Research Institutes (FERSI)

Het Forum of European Road Safety Research Institutes (FERSI) is een non-profit organisatie die onderzoeksorganisaties verenigt uit 21 Europese landen. Het gaat om instituten die een mandaat hebben van hun regeringen om pre-normatief verkeersveiligheidsonderzoek uit te voeren. Ze geven ook advies aan nationale en Europese autoriteiten op gebied van verkeersveiligheid.

International Traffic Safety Data and Analysis Group (IRTAD) / International Transport Forum (ITF)

IRTAD (International Traffic Safety Data and Analysis Group) is een internationale publieke organisatie die gegevens over verkeersveiligheid uit tientallen landen verzamelt en vergelijkt. IRTAD maakt deel uit van het International Transport Forum dat gelieerd is aan de OESO.

 

Initiative for the GLobal harmonization of Accident Data (IGLAD)

IGLAD werd in 2010 op initiatief van de Europese autofabrikanten opgestart en is een initiatief voor het samenbrengen van wereldwijde gefundeerde verkeersongevallendata ter bevordering van de verkeersveiligheid en de veiligheid van voertuigen. Het is een database met gegevens over ongevallen op basis van een gestandaardiseerd dataschema waardoor de datasets uit verschillende landen met elkaar vergeleken kunnen worden. Jaarlijks breidt de database uit met ongeveer 800 cases.

Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE)

De ‘Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement’ (CORTE) brengt nationale transportinstellingen uit EU- en niet-EU-landen samen die een verantwoordelijkheid dragen op het gebied van wegvervoer en verkeersveiligheid. De nationale autoriteiten binnen CORTE werken samen met transportverenigingen en de transportsector. Het doel van de vereniging is het stimuleren, bevorderen en bijdragen tot de ontwikkeling en uitvoering van een beleid voor wegvervoer en verkeersveiligheid in Europa en op internationaal niveau.

 

World Road Association-PIARC

De World Road Association-PIARC werd opgericht in 1909. Het brengt de wegadministraties van 121 overheden samen en heeft leden -particulieren, bedrijven, overheden en organisaties- in meer dan 140 landen.

International Cooperation on Theories and Concepts in Traffic Safety (ICTCT)

ICTCT is een vereniging die is ontwikkeld uit een internationale werkgroep van veiligheidsexperts met als doel gevaarlijke situaties in het wegverkeer te identificeren en te analyseren op basis van andere criteria dan eerdere ongevallen, analoog aan de methoden voor luchtvaart- en industriële veiligheid.

Traffic Psychology International (TPI)

Traffic Psychology International (TPI) is een forum van verkeersexperts die samenwerken om weggebruikers te ondersteunen bij hun individueel verkeersgedrag.

United Nations Road Safety Collaboration (UNRSC)

In april 2004 heeft de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties naar aanleiding van resolutie A / RES 58/289 rond "de verbetering van de mondiale verkeersveiligheid" de WHO uitgenodigd. Ze werken hierbij nauw samen met de regionale commissies van de Verenigde Naties, om op te treden als coördinator rond verkeersveiligheidsproblemen binnen het systeem van de Verenigde Naties . De World Health Assembly aanvaardde deze uitnodiging in mei 2004 en richtte vervolgens de ‘United Nations Road Safety Collaboration' (UNRSC) op, die halfjaarlijkse vergaderingen houdt om de mondiale verkeersveiligheidsproblemen te bespreken.

Réseau RUES

Het netwerk Réseau RUES, is een Franstalig netwerk dat streeft naar een aangename en veilige stedelijke mobiliteit en bestaat uit verenigingen en organisaties uit België, Frankrijk, Luxemburg, Quebec en Frans-Zwitserland.

Community database on Accidents on the Roads in Europe (CARE)

CARE is een database die gestandaardiseerde ongevalsgegevens bevat uit de landen van de Europese Unie. De CARE expert group bestaat uit data experts die nationale ongevalsgegevens aanleveren en/of de Europese ongevalsgegevens analyseren.

HUMANIST

HUMANIST is een vereniging van onderzoeksorganisaties en is opgericht in 2007 in Lyon. Ze bestaat uit universiteiten, onderzoeksintellingen en onderzoeksintensieve bedrijven. HUMANIST heeft als doel een Virtueel Centrum van Uitmuntendheid te zijn in 4 gebieden:

  • HMI – Human Machine Interaction
  • Menselijk gedrag in Verkeer
  • ITS – Intelligente transportsystemen
  • Voertuigautomatisering

Haar leden zijn actief in deze gebieden en de interactie ertussen.

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.