Volgens een nieuwe enquête van Vias institute doet momenteel de helft van de werknemers in ons land aan telewerk. Daarentegen is 1 werknemer op de 5 moeten stoppen met werken sinds het begin van de lockdown. Uit de enquête blijkt ook dat de maatregelen om het aantal verplaatsingen te beperken in het algemeen goed worden nageleefd: zo verplaatsen ruim 8 op de 10 Belgen zich (veel) minder met de wagen sinds 18 maart.

Meer dan 8 op de 10 Belgen hebben hun autoverplaatsingen verminderd.

Sinds de start van de strenge maatregelen op 18 maart hebben meer dan 8 op de 10 Belgen (83%) hun autoverplaatsingen verminderd. De meerderheid (66%) rijdt nu veel minder met de wagen dan voorheen. Toch zijn er grote verschillen tussen de regio’s. In Wallonië verplaatst 9 op de 10 (90%) zich minder met de wagen, in Vlaanderen is dat 83%, terwijl in Brussel slechts twee derde zich minder verplaatst.

1 Belg op 2 vermindert zijn autoverplaatsingen, maar verplaatst zich wel meer met de fiets of te voet, wellicht om zich te ontspannen.

Bij de grote meerderheid van de bestuurders die niet minder met de wagen rijden, komt dat omdat ze nog gaan werken (69%) of moeten zorgen voor familie of naasten (17%).

1 Belg op 5 werkt niet op dit moment

Een enquête die in september vorig jaar gehouden werd, toonde aan dat 22% van de werknemers geregeld aan telewerk deed, maar dat bijna de helft van de mensen over een job beschikte waarin telewerk mogelijk was. Uit de huidige enquête blijkt momenteel dat 1 Belg op 2 (49%) gedeeltelijk of volledig aan telewerk doet. Iedereen die het kan, is dus nu aan het telewerken. CEO Karin Genoe:’De strenge maatregelen hebben de ondernemingen die nog geen telewerk deden, gedwongen om de juiste tools ter beschikking te stellen voor hun werknemers. Het enorme succes van twee recente webinars van Vias institute met de FOD Mobiliteit toont aan dat heel veel van de werknemers willen blijven telewerken, zelfs na deze crisis. Dat zal uiteraard een gunstig effect hebben op de mobiliteit, verkeersveiligheid en het milieu.’

Daarentegen is 1 op de 5 Belgische werknemers (19%) moeten stoppen met zijn professionele activiteiten sinds de start van de lockdown. De anderen (31%) blijven op bureau of in de fabriek werken.

De maatregelen worden breed aanvaard

Een overgrote meerderheid van de Belgen (96%) vindt het logisch om zich enkel te beperken tot essentiële verplaatsingen tijdens deze gezondheidscrisis. Bij de Walen (6%) zijn er twee keer meer mensen die de maatregelen om zich minder te verplaatsen onlogisch vinden dan bij de Vlamingen (3%) en 3 keer meer dan bij Brusselaars (2%). Vooral bij de jongeren onder de 34 jaar (7%) is er een grotere groep die het niet logisch vindt om zich minder te verplaatsen tijdens deze pandemie. Bij de groep boven de 55 jaar (1%) leeft dat idee veel minder.

Tot 70% minder verkeer.

De bestuurders zijn ook bevraagd over hoe goed ze de snelheidslimieten respecteren sinds het begin van de maatregelen. De overgrote meerderheid geeft aan dat ze niet sneller rijden dan voor deze periode.

Op basis van data van navigatiesystemen in de wagen, hebben we vastgesteld dat de gemiddelde snelheid wel met 6% gestegen is op lange trajecten en met 8% in de straten van Brussel.

Wat het verkeersvolume betreft, zijn er de voorbije dagen verschillende schattingen gepubliceerd over de daling, maar sommige waren duidelijk onrealistisch. Het verkeersvolume is in Brussel echter wel met 70% gedaald. Op basis van de fietstellers, kunnen we stellen dat het aantal fietsers ook ongeveer met die hoeveelheid gedaald is, vooral op de woon-werk trajecten.

Veel minder vertragingen op het spoor

Het treinaanbod is sinds de strenge maatregelen teruggeschroefd, maar de treinen rijden wel beduidend stipter. Tijdens de piekuren zijn er in Vlaanderen 80% minder treinen met vertraging, in Brussel is dat zelfs 86%. In de daluren rijden er 68% minder treinen met vertraging in Vlaanderen, in Brussel is dat 65%.

 

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.