Meer dan 1 op de 6 jonge automobilisten in ons land plaatst terwijl ze rijden berichten of foto's op sociale media. 1 op de 5 jongeren leest berichten tijdens het rijden en 13% neemt zelfs ‘selfies’  achter het stuur. Dit blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute. Om de bestuurders bewust te maken van de gevaren van smartphones achter het stuur lanceren Vias institute en Baloise Insurance een nieuwe campagne met de titel "Wagen in, gsm uit". Het gezicht van de campagne is tweevoudig wereldkampioene turnen Nina Derwael. Ze is ook de hoofdrolspeelster in de tv-spot die binnenkort op de nationale televisie te zien is.

Enquête afleiding achter het stuur

In het kader van deze campagne heeft Vias een grote enquête gehouden bij een representatieve steekproef van 6000 Belgen om meer te weten te komen over afleiding achter het stuur.

1 jonge bestuurder op de 5 leest zijn berichten achter het stuur

1 op de 6 bestuurders jonger dan 35 jaar (18%) geeft toe dat ze in de afgelopen maand al rijdend berichten stuurden of foto’s op sociale media postten. 1 op de 5 jongeren (21%) verklaart mails of berichten gelezen te hebben achter het stuur. Dat is twee keer meer dan de bestuurders tussen 35 en 54 jaar. Mannen laten zich vaker afleiden dan vrouwen. Een andere verontrustende vaststelling is dat 1 op de 8 jongeren toegeeft in de afgelopen maand een filmpje opgenomen te hebben of een selfie genomen te hebben.

De fietsers blijven niet achter: bijna 1 op de 3 jongeren stuurt berichten

Ook op de fiets kan het heel gevaarlijk zijn om al rijdend je smartphone te gebruiken. Nochtans zegt 1 op de 3 jonge fietsers (29%) dat ze berichten gelezen of verstuurd hebben op de fiets. Meer dan de helft van de jonge fietsers (52%) luistert naar muziek via oortjes. Dat is niet verboden, maar verre van ideaal als je moet fietsen. Je hoort zo namelijk veel minder goed wat er zich rondom jou afspeelt.

Handenvrije systemen worden steeds populairder

Volgens een soortgelijke enquête vorig jaar verklaarde 30% van de autobestuurders in de afgelopen maand gebeld te hebben met een handenvrij systeem. Dit jaar is dat percentage gestegen tot 40% en zelfs tot 49% als je enkel kijkt naar de bestuurders van jonger dan 55 jaar. Handenvrij bellen is niet verboden, maar een studie van Vias institute toonde eerder al aan dat tijdens die telefoontjes bestuurders 2x keer minder vaak naar verkeersborden keken. Er werd ook minder gekeken in de zijspiegels en er was minder aandacht voor de andere weggebruikers.

De risico’s voor de verkeersveiligheid

Smartphone achter het stuur: je reactietijd verhoogt

Met de opmars van de smartphones met touchscreen is het bedienen van de mobiele telefoon nog lastiger ge­wor­den. Het gladde oppervlak van het touchscreen zorgt ervoor dat gebruikers de locatie van de toetsen niet meer kunnen voelen, waardoor meer visuele aandacht vereist is.

Bovendien kunnen be­stuurders met hun smartphone meer dan enkel bellen en berichten versturen. Dit zijn de gevolgen voor de verkeersveiligheid:

• Bestuurders kijken gedurende 40 à 60% van de tijd naar beneden tijdens het lezen en schrijven van berichten op bijvoorbeeld Facebook.
  • De bestuurder gaat trager rijden tijdens het lezen en versturen van berichten via sociale media. Dit is compensatiegedrag.
  • Je reactietijd verdubbelt bij het versturen van een bericht: tussen 2,2 en 2,6 sconden ipv gemiddeld 1 seconde
  • De bestuurders zijn niet in staat om het voertuig in het midden van de rijstrook te houden en ze overschrijden regelmatig de lijnen van de rijstrook.
  • De afstand tot het voertuig voor hen varieert veel sterker tijdens het lezen of versturen van berichten. De bestuurders zijn minder goed in staat om te reageren op veranderingen in snelheid van dat voertuig wat leidt tot een verhoogd risico op een kop-staartaanrijding.

Sommige onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat je smartphone achter het stuur gebruiken voor de sociale media zwaardere gevolgen kan hebben dan rijden met een alcoholgehalte van 0,8 pro mille.

Ten minste 4000 ongevallen met doden en gewonden elk jaar

Ongevalsstudies tonen aan dat afleiding een rol speelt in 10 tot 12% van de ongevallen en dat is wellicht  nog een onderschatting. De politie is niet in staat om elke vorm van afleiding te detecteren. Het bewijs kan vaak enkel geleverd worden door de bestuurder zelf of door getuigen. Op basis van deze (minimale) aanname komen we voor België voor vorig jaar uit op meer dan 4000 letselongevallen, 5000 gewonden en ongeveer 60 doden die te wijten zijn aan het gebruik van de smartphone achter het stuur.

Campagne ‘Wagen in, gsm uit’

Om bestuurders bewust te maken van de gevaren van smartphones achter het stuur lanceren Vias institute en Baloise Insurance vandaag een nieuwe campagne. In een tv-spot van zo’n 30 seconden zien we wereldkampioene turnen en Sportvrouw van het Jaar Nina Derwael die opgebeld wordt terwijl ze oefent op de brug met ongelijke leggers. Zij probeert haar vriendin te beantwoorden, maar valt op de mat. De analogie met het gebruik van de smartphone achter het stuur is duidelijk, behalve dat er op de weg geen mat is. De spot eindigt met de slogan: ‘Wagen in, gsm uit’. De spot zal op de nationale televisie uitgezonden worden en is ook te zien op #wearemobility en op bilboards en ledwall op parking C van de Heizel tijdens het Autosalon. Uiteraard wordt de campagne ook verspreid via de sociale media met de hashtag ‘AltijdAlert’.

Engageer je ook en teken het charter!

Bart Walraet, Directeur Corporate Marketing Baloise Insurance:"Als verzekeraar willen we onze verantwoordelijkheid nemen en volgen we al lange tijd een strategie van preventie om veiliger verkeer te stimuleren. Net zoals we sensibiliseren voor de gevaren van alcoholgebruik in het verkeer, willen we bestuurders bewust maken dat het gebruik van de smartphone en het verkeer niet samengaan. Daarom steunen we de ‘AltijdAlert’-campagne van Vias institute en hebben we een charter opgesteld waar je die belofte kan maken. Het ideale scenario is uiteraard: 'Wagen in. Gsm uit'. Gaat je dit te ver omdat je bijvoorbeeld een app als navigatiesysteem gebruikt? Stel dan de 'niet storen'-functie in. Daarmee kan je inkomende oproepen weren en worden meldingen stilgehouden.

Wie het charter tekent op https://altijdalert.be/  en ook correct antwoordt op de quiz met vragen over afleiding achter het stuur, maakt bovendien kans op een gratis leasewagen voor twee jaar of een ballonvaart.

Link naar beeldmateriaal: https://www.dropbox.com/sh/kdnbh1fgs6p0qta/AACPPaLq4xwsvjoghviI-3b-a?dl=0

Contactpersonen:

Stef Willems, woordvoerder Vias institute : 0473/85.59.44.

Bart Walraet, woordvoerder Baloise Insurance: 0473/90.23.08.