Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute zijn er in de eerste 9 maanden van dit jaar 17% meer verkeersdoden gevallen dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging is vooral te wijten aan de eerste 6 maanden die een ware catastrofe waren op onze wegen. De zomermaanden waren dit jaar iets minder dodelijk dan vorig jaar (-3%). In Vlaanderen is de balans vooral voor motorrijders negatief. Een andere zorgwekkende tendens is dat bij ongevallen met jonge bestuurders terug veel meer doden zijn gevallen tijdens deze eerste 9 maanden: van 37 naar 63 doden. Op nationaal niveau is het aantal letselongevallen lichtjes gedaald (-1,5%), naar het laagste niveau ooit.

Aantal doden op nationaal niveau stijgt

Tijdens de eerste 9 maanden van het jaar is het aantal doden ter plaatse met 17% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2018 (ofwel 372 doden ter plaatse tov 319). Om het totaal aantal verkeersdoden te kennen, moeten nog de personen toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun verwondingen overlijden.

Als we enkel kijken naar de 3de trimester, dan stellen we een zeer lichte daling (-3%) vast. Het zijn vooral de eerste 6 maanden van dit jaar die extreem dodelijk zijn geweest.

Het aantal gewonden is lichtjes teruggelopen (van 35.805 naar 34.815 ofwel -3%), net zoals het aantal letselongevallen (van 28.129 naar 27.700, ofwel -1,5%).

Evolutie 2018-2019 van het aantal letselongevallen en verkeersslachtoffers tijdens de eerste 9 maanden

 

 

9 eerste maanden 2018

 

9 eerste maanden 2019

Evolutie 2018-2019

 (absolute cijfers)

Evolutie 2018-2019

%

Letselongevallen

28.129 

27.700

-429

-1,5%

Totaal aantal slachtoffers

       36.124

35.187

-937

-2,6%

Doden ter plaatse

319

372

+53

+16,6%

Gewonden

35.805

34.815

-990

-2,8%

                              Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Dodelijke zomer in Brussel, lichte stijging in Vlaanderen van het aantal doden

Het aantal verkeersdoden is in Brussel in vergelijking met vorig jaar gestegen van 9 naar 14 in de eerste 9 maanden van dit jaar. In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden ook lichtjes, van 160 naar 168 (+ 5%). In Wallonië was de stijging het grootst (van 150 naar 190, ofwel +27%). Deze stijging is vooral te wijten aan de dramatische cijfers tijdens het eerste semester. 

Het aantal letselongevallen is lichtjes gedaald in Vlaanderen (van 17.382 naar 16.975, ofwel -2%) en in Wallonië (van 7.992 naar 7.853 ongevallen, -2%). Het aantal ongevallen is daarentegen gestegen in Brussel (van 2.755 naar 2.872, +4%).

Daling in West-Vlaanderen, grote stijging in Antwerpen

Het aantal verkeersdoden steeg in Vlaanderen opvallend in de provincie Antwerpen (van 32 naar 45 doden). In West-Vlaanderen was er een stevige daling (van 40 naar 32). Nooit eerder waren er minder verkeersdoden in deze provincie.

Het aantal letselongevallen steeg enkel in Oost-Vlaanderen een heel klein beetje (+0,4%). In Vlaams-Brabant was er een status quo, terwijl we in West-Vlaanderen (-3%), Antwerpen (-3%) en Limburg (-8%) minder letselongevallen noteerden.

Tendensen volgens het type weggebruiker

In Brussel meer dodelijke ongevallen met voetgangers, in Vlaanderen met motorrijders

Op nationaal niveau is het aantal verkeersdoden fors gestegen bij de auto-inzittenden (van 150 naar 188 doden). 

Bij de voetgangers steeg het aantal verkeersdoden nationaal van 32 naar 45. Daarvan waren er 6 in Brussel, ten opzichte van 1 vorig jaar. Ook bij de motorrijders (van 55 naar 70) was de dodentol zwaarder. Vooral in Vlaanderen vielen er veel doden in deze weggebruikerscategorie (van 24 naar 33 doden). Bij de ongevallen met een vrachtwagen zien we daarentegen een forse daling in Vlaanderen van 50 naar 32 doden. Nooit eerder waren er minder dodelijke slachtoffers in ongevallen met een vrachtwagen.

Grote stijging van het aantal dodelijke ongevallen waarbij een jonge autobestuurder betrokken was

Hoewel het aantal dodelijke ongevallen waarbij een jonge autobestuurder betrokken was de laatste jaren fors daalde, noteerden we in de eerste 9 maanden van dit jaar een grote stijging: van 37 naar 63 verkeersdoden. Nochtans waren er nooit minder letselongevallen voor deze categorie: van 4.272 naar 4.033 ongevallen, ofwel -6%.

Duidelijke stijging aantal doden op de autosnelwegen

Het aantal doden op de autosnelwegen is sterk gestegen: van 57 naar 77 doden. Dat is het hoogste aantal sinds 2011. Het aantal letselongevallen is er nauwelijks geëvolueerd: van 2.135 naar 2.161 ongevallen, ofwel +1%.

Conclusie

Deze verkeersveiligheidsbarometer toont een bijzonder negatieve tendens van de verkeersveiligheid tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Op nationaal niveau zijn vooral de stijging van de dodelijke ongevallen met jonge autobestuurders en de stijging van het aantal dodelijke ongevallen op de autosnelwegen zorgwekkend. In Vlaanderen valt ook de stijging van het aantal doden bij motorrijders op.

Minister van Mobiliteit François Bellot: “Zelfs al is de situatie in het derde trimester lichtjes verbeterd, toch blijft de balans voor de eerste 9 maanden van dit jaar verontrustend. We moeten de cijfers van de laatste 3 maanden van het jaar afwachten om een definitieve balans op te maken, maar het is nu al klaar en duidelijk dat er een stijging zal zijn van het aantal doden op onze wegen in 2019. De Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid van volgend jaar moet proberen de redenen van deze stijging te achterhalen en zal vooral moeten dienen om aanbevelingen te doen om de situatie te verbeteren.”

De volledige barometer kan je terugvinden op http://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer

Contactpersonen:

Stef Willems, woordvoerder Vias institute: 0473/85.59.44.

Jasper Pillen, woordvoerder minister F. Bellot: 0472/78.89.17.