Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de Federale politie is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar het aantal doden ter plaatse op onze wegen licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 72 mensen kwamen om het leven ten opzichte van 78 vorig jaar. Positief is dat het aantal ongevallen met een e-step verder daalt. Daarentegen is er in Vlaanderen een lichte stijging van het aantal fietsongevallen .

Op nationaal vlak daalt aantal verkeersdoden licht

Het aantal doden ter plaatse op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar gedaald:

-8 % in vergelijking met 2023 (ofwel 72 doden in plaats van 78).

Ook het aantal letselongevallen daalt licht (van 7897 naar 7814, ofwel -1%). Het aantal gewonden stijgt daarentegen wel een beetje (van 9501 naar 9577, ofwel +1%).

Evolutie 2023-2024 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester  

 

 

1er trimester 2023

 

1er trimester 2024

Evolutie 2023-2024

 (cijfers)

Evolutie

2023-2024

%

Letselongevallen

7897

7814

-83

-1%

Totaal aantal slachtoffers

9579

9649

+70

+1%

Doden ter plaatse

78

72

-6

-8%

Gewonden

9501

9577

+76

+1%

                              Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

Lichte daling in Wallonië en Vlaanderen

De grootste daling van het aantal verkeersdoden noteerden we in Wallonië (van 39 naar 34 doden).

In Vlaanderen is er slechts een heel kleine daling (van 39 naar 37) en in Brussel was er 1 persoon die om het leven kwam in de eerste 3 maanden van dit jaar.

In Vlaanderen bleef het aantal letselongevallen nagenoeg gelijk: van 4890 naar 4878 (-0,2%), in Wallonië is die daling ook zeer licht (-1%), van 2149 naar 2124 in Wallonië. In Brussel was er wel een iets grotere daling van het aantal letselongevallen (van 858 naar 812, -5%).

Tendensen volgens het type weggebruiker

Aantal ongevallen met e-steps daalt

Op nationaal vlak is er een forse daling van het aantal geregistreerde letselongevallen met e-stepgebruikers (van 327 naar 280 ongevallen, -14%). De maatregelen die midden 2022 van kracht zijn geworden, lijken dus stilaan hun effect te bewijzen. Ook het aantal ongevallen met vrachtwagens daalt stevig (van 408 naar 352 ongevallen, -14%). 

Het aantal ongevallen met motorfietsers stijgt daarentegen stevig (van 353 naar 420, + 19%). Vorig jaar waren ze nog fel gedaald. Die stijging doet zich vooral in Vlaanderen voor (van 169 naar 206 ongevallen, + 22%)

Ook het aantal geregistreerde fietsongevallen in Vlaanderen stijgt lichtjes. (van 1668 naar 1732, +4%).

Conclusie

De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van het eerste trimester moeten natuurlijk met de nodige voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat over een korte periode. Ze tonen in het algemeen een positieve tendens voor de verkeersveiligheid. Het aantal letselongevallen daalt slechts zeer traag. Er is dus nog veel werk op de plank om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren. Laat ons hopen dat deze daling een voorbode is van een duurzame trend die zich verderzet.

Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: ‘Elk verkeersdode is er een te veel. De verkeersveiligheidscijfers voor het eerste kwartaal van 2024 zijn dan ook bijzonder bemoedigend, want ze bevestigen een aanhoudende dalende trend en ze tonen het laagste aantal geregistreerde slachtoffers sinds de oprichting van de verkeersveiligheidsbarometer. Ze zijn ook bemoedigend voor de maatregelen die sinds het begin van de legislatuur zijn genomen en die geleidelijk hun vruchten afwerpen. Ze maken het mogelijk om levens te redden, door op verschillende fronten actie te ondernemen: op het gebied van educatie, met de introductie van re-integratiecursussen die onlangs door het Parlement zijn goedgekeurd, op het gebied van handhaving, door vanaf 1 juli de effectiviteit van de blaastestcontroles verder te verbeteren en op het gebied van straffen, door recidivisten in de toekomst strenger te veroordelen. Maar het werk is nog lang niet gedaan. Ons doel blijft resoluut om een van de meest succesvolle landen op het gebied van verkeersveiligheid te zijn en te streven naar nul verkeersslachtoffers. Omdat elk leven telt.’

De volledige barometer is terug te vinden via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.