Newsroom

Tijdens de wereldbeker van 2018 verdubbelde het aantal letselongevallen na de matchen van de Rode Duivels. Vooral overmatig drankgebruik van sommige bestuurders achter het stuur was de oorzaak. Met die wetenschap richt de BOB-campagne zich deze zomer in eerste…

Bobcampagne (pdf, 303.2K)

Nooit eerder minder verkeersongevallen in een eerste trimester van het jaar

VERKEERSVEILIGHEIDSBAROMETERQ12021 (pdf, 95.0K)

84% van de Belgische bestuurders leeft het verkeersreglement wel eens niet na. Daarmee presteren we het slechtste van 11 Europese landen die in de nieuwe Europese barometer van de Fondation Vinci bevraagd werden.

Vincibarometer2021 (pdf, 96.7K)

Het mobiliteitsprobleem in ons land is dat te veel mensen op hetzelfde tijdstip met hetzelfde vervoersmiddel op dezelfde plaats willen zijn. Dat zorgt voor structurele files van wagens omdat de wegcapaciteit niet voldoende is om het verkeer overal vlot te laten…

05-05-2021
Blog

Busbanen

Uit de resultaten van de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête, die werd afgenomen bij 6.000 Belgische weggebruikers, blijkt dat 72% van de bevraagde Belgen voorstander is van de aanleg van gescheiden rijbanen voor bussen en trams. Het implementeren van busbanen op…

Parkeren is een uiterst complex onderdeel van het mobiliteitsbeleid van uw onderneming. Het is een aanzienlijke bron van inkomsten en kan zowel als wortel als stok worden gebruikt om uw mobiliteitsdoelstellingen te bereiken. Parkeerbeleid is een instrument met een…

Het opgeven van de traditionele bedrijfsauto is makkelijker (en veel minder omslachtig!) geworden na de komst van meerdere nieuwe mobiliteitsoplossingen op de markt. De overgang naar de toekomst van bedrijfsmobiliteit gebeurt in een razendsnel tempo - het heruitvinden…

Zowat overal in Europa vindt er vandaag een flitsmarathon plaats. In België wordt die al voor de 14de keer georganiseerd door de politie. Vias institute steunt deze actie die als doel heeft om duidelijk te maken dat overdreven snelheid nog altijd de grootste…

flitsmarathon (pdf, 79.3K)

Actieve verplaatsingsmodi zijn over het algemeen goedkoop en hebben een zeer lage impact op het milieu. De mobiliteitsbarometer van december 2020 benadrukte dat Belgen steeds vaker kiezen voor vervoerswijzen zoals fietsen of wandelen én dit zowel tijdens de week als…

Het was een grijze ochtend in juni. Ik stond klaar om naar mijn werk te vertrekken met mijn elektrische step. Ik was naar mijn mening goed uitgerust. Ik aarzelde even om te vertrekken met mijn step vanwege het slechte weer. Als het regent, neem ik normaal gezien de…

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.