Newsroom

Volgens cijfers van de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden in de eerste 9 maanden van dit jaar met 5% gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er vielen 16 doden minder over deze periode dan een jaar…

verkeersbarometer Q3 (pdf, 213.3K)

In 2017 waren er 4210 ongevallen met doden of gewonden waarbij een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken was. Dat komt neer op 1 ongeval elke 2 uur. Dat aantal daalt elk jaar, maar slechts zeer traag.

Bob winter 2018-2019 (pdf, 297.2K)

Op 22 november wordt de “PedBikePlanner” webtool officieel gelanceerd op de Polis Conferentie in Manchester. De webtool geeft een stad op basis van haar algemene kenmerken advies op maat over hoe wandelen en fietsen in die stad het beste gestimuleerd kunnen worden…

Volgens een nieuwe gedragsmeting van Vias institute is het percentage personen dat in de wagen zijn veiligheidsgordel draagt nog nooit zo hoog geweest in België : 95% van de personen vooraan draagt hem en 86% van de inzittenden achteraan.

Het is belangrijk om erop te…

Gordel2018 (pdf, 235.8K)

Volgens een nieuwe enquête van Vias institute woont meer dan 1 Belg op 4 momenteel in een zone 30. 6 op de 10 Belgen zijn voorstander van een zone 30 in het centrum van alle steden, op voorwaarde dat de maximumsnelheid op de grote verkeersassen 50 of 70 km/u blijft.

Bijna 6 op de 10 Belgen vindt dat de zones 30 slechts zijn aangegeven (pdf, 221.9K)

Voor de eerste keer heeft Vias institute snelheidsmeters opgehangen op plaatsen waar de politie controleerde tijdens de flitsmarathon. De snelheid werd niet alleen gemeten tijdens de flitsmarathon maar ook exact één week ervoor. Bedoeling was om na te gaan wat de…

Flitsmarathon 2018 (pdf, 302.3K)

Vias institute en TNO Nederland sluiten een samenwerkingsakkoord! Het akkoord werd tijdens het werkbezoek van minister Jan Jambon aan Nederland getekend.

Exact 1 maand geleden vond in Han-sur-Lesse de eerste test op de openbare weg plaats met een zelfrijdende shuttle. Vandaag ging in aanwezigheid van federaal Minister van Mobiliteit François Bellot in Eigenbrakel een tweede test met een autonome shuttle van start.  Het…

Een autonome shuttle aan de Leeuw van Waterloo (pdf, 351.3K)

10 jaar geleden was één verkeersdode op 6 in ons land een senior, vandaag gaat het om 1 persoon op 4. Per afgelegde kilometer is het risico om zwaargewond te geraken of te sterven 4 keer hoger voor oudere personen in vergelijking met alle andere weggebruikers. Deze…

Senioren 2018 (pdf, 203.2K)

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden op onze wegen in de eerste 6 maanden van 2018 met 14% gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Het aantal letselongevallen bleef nagenoeg status quo (-0,6%)

barometer2018q2nl.pdf (pdf, 212.5K)
Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.