Newsroom

Op 31 maart wordt op alle nieuwe Europese wagens eCall verplicht. Dat is een systeem dat bij een ongeval automatisch de hulpdiensten belt en daarnaast de exacte locatie van het ongeval meldt.

eCall verplicht vanaf 31/3 (pdf, 212.8K)

Belgisch-Nederlandse alliantie ontwikkelt met Europese steun hoogtechnologische veiligheidsoplossing voor havens.

Trucks met ‘slim’ zeil tegen havencriminaliteit (pdf, 127.0K)

De afgelopen 10 jaar kwamen er zo’n 28% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 24%. De veiligheid van motorrijders is er dus nationaal gezien op vooruitgegaan. Zo blijkt uit een nieuwe analyse die Vias institute publiceert naar…

Motorrijders 2018 (pdf, 211.0K)

Er doen heel wat vooroordelen de ronde als het aankomt op vrouwen achter het stuur. Op deze internationale dag van de vrouw heeft Vias institute een nieuwe analyse gemaakt, waaruit blijkt dat vrouwen achter het stuur minder risico’s nemen dan mannen en minder…

vrouwen achter het stuur: minder boetes ,minder ongevallen (pdf, 467.3K)

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse met 3% gedaald in 2017 ten opzichte van 2016. De situatie verschilt sterk van regio tot regio. Zo is het aantal doden in Brussel gestegen en gestagneerd in Wallonië.

Verkeersveiligheidsbarometer2017persbericht (pdf, 213.4K)

Elk jaar vragen ongeveer 2000 Belgen een gordelvrijstelling omwille van medische redenen. Nochtans is er geen enkel geval waarin dat gerechtvaardigd is. De gordel niet dragen kan grote gevolgen hebben. .

Persbericht: laatste 10 jaar 20 000 gordelvrijstellingen (pdf, 203.9K)Brochure vrijstelling van gordeldracht (pdf, 659.1K)

Slechts 23% van de kinderen kleiner dan 1m35 wordt op een volledig correcte manier vervoerd in de wagen. Nog problematischer is dat 13% van de kinderen zelfs helemaal niet wordt vastgemaakt. Zo blijkt uit een nieuwe grootschalige studie van Vias institute.

Slechts 1 op de 4 kinderen correct vastgemaakt in de wagen (pdf, 229.4K)

De Kamer heeft gisteren een wetsvoorstel goedgekeurd dat het alcoholslot verplicht voor bepaalde bestuurders die onder invloed van alcohol hebben gereden. Deze wet is een flinke stap vooruit in de strijd tegen alcohol achter het stuur.

Het alcoholslot vermindert de kans op recidive met ten minste 75% (pdf, 209.8K)

Driekwart van de Belgen stoort zich aan bestuurders die hun gsm achter het stuur gebruiken. Nochtans heeft 1 op 7 Belgen in de afgelopen week zijn gsm achter het stuur gebruikt. Dit blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute waarvan de resultaten vandaag op de…

Driekwart van de Belgen stoort zich aan bestuurders die hun gsm achter het stuur gebruiken (pdf, 209.5K)

6 op 10 Belgen is geen voorstander van een veralgemeende zone 30 in het centrum van steden. Toch is de laatste jaren vooral de elektrische fiets populairder geworden. Dit zijn enkele van de belangrijkste resultaten uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête die…

Nationale VerkeersONveiligheidsenquête (pdf, 304.3K)
Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.